Perhehoitaja on ikäihmisen tekninen tuki ja opastaja

Digitaidot ovat jo osa perhehoidon arkea. Tulevaisuudessa perhehoidossa voi olla ikäihmisiä omine laitevalikoimineen. Miten tämä vaikuttaa perhekodin arkeen, pohtii Perhehoitoliiton Anne-Katri Kemppainen.

Nainen katsoo kännykkää pöydän äärellä.
Kuvituskuva: Rodeo.fi

Ikäihminen istuu rennosti lepotuolissa kuunnellen äänikirjaa älykännykän avulla. Välillä kuuluu naurahdus, kun kirjan sisältö tulee eläväksi äänen kautta. Rakas harrastus mahdollistuu edelleen, vaikka näkökyky on heikentynyt. Toisaalla ikäihminen miettii, miten saada yhteys omaan läheiseen. Kännykkä pyörii kädessä, koko laite tuntuu vieraalta. Perhehoidon arki on monimuotoista.

Digitalisaatio koskettaa ja on läsnä arjen eri osa-alueilla yhä vahvemmin. Asioiden hoitaminen esimerkiksi viranomaisten kanssa on osin helpottunut, kun kotoa käsin voi edistää asioita ilman, että täytyy välittömästi lähteä paikan päälle. Palveluita tai kulutustavaroita voi tilata kotiin. Tieto on saatavilla reaaliaikaisesti.

Arki tarjoaa luontevia tilaisuuksia digiosallisuudelle. Esimerkiksi Whatsapp-videopuhelu tuo kuvan ja äänen avulla omaiset ja muut ikäihmiselle tärkeät ihmiset lähelle. Perinteinen kännykkäkin on edelleen toimiva yhteydenpitoväline. Arjessa perhehoitaja on ikäihmisen tekninen tuki ja opastaja. Ohjausta mukauttamalla ikäihmisen osallistuminen yhteiseen hetkeen, tässä ja nyt, mahdollistuu.

Tv-maailma on digiajassa, ohjelmia voi tallentaa. Youtuben kautta on löydettävissä esimerkiksi ikäihmisen lempiartisteja ja luontoharrastukseen tai eri ammatteihin liittyviä videoita. Matkustaminen maailman ympäri tai tuttuihin paikkoihin onnistuu. Ikäihmiselle merkityksellisiä asioita elämän varrelta voi tuoda näkyväksi ja yhteiseen keskusteluun. Yksilöllisestä kokemuksesta on mahdollista tulla yhteinen jaettu kokemus. Tämä luo yhteyttä toisiin ja tunnetta perheeseen kuulumisesta. Perhehoitaja on porukan yhteishengen liima ja asioiden keskusteluttaja.

Digitaalinen lukutaito, tiedon valikointi ja sen hyödyntäminen tehtävässä ovat perhehoitajan tulevaisuuden osaamista. Yhä suuremmassa määrin ikääntymiseen, toimintakykyyn tai muistisairauksiin liittyvä tieto, vertaistuki ja keskustelut hajaantuvat eri alustoille, verkostoihin ja sosiaalisen median kanaville. Ne ovat käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta. Tämä on kätevää.

Digitalisaatio ja digitaidot ovat jo osa perhehoidon arkea. Tulevaisuudessa perhehoidossa voi olla ikäihmisiä omine laitevalikoimineen. Miten tämä vaikuttaa perhekodin arkeen ja perhehoitajan päivittäiseen toimintaan? Millainen rooli ja tuki ikäihmisen läheisillä voisi olla?

Ihmetellään, kokeillaan ja löydetään perhehoidon arkea tukevat tavat!

Kirjoittaja on Perhehoitoliiton Kotona perheessä -hankkeen hankesuunnittelija.

Avainsanat: , , , , , ,

Kommentoi artikkelia