Järjestöt: Perhehoitolain uudistaminen seuraavaan hallitusohjelmaan

Pöydän päällä on oikeussalin nuija, lakipykälää kuvaava koriste-esine sekä auki oleva kirja.
Kuva: Mostphotos

Kymmenen perhejärjestön yhteistyöverkosto Monimuotoiset perheet esittää, että Suomen seuraavan hallituksen ohjelmaan sisällytetään perhehoitolain uudistaminen. Uudistus on tarpeen perhehoitajien taloudellisten toimintaedellytysten turvaamiseksi.

Myös Perhehoitoliitto pyrkii saamaan perhehoitolain uudistamisen osaksi seuraavaa hallitusohjelmaa. Tämä on tarpeen, jotta perhehoidon toimintaedellytyksiä voidaan parantaa, perhehoitajien sosiaaliturvanäkökulma voidaan huomioida nykyistä paremmin ja perhehoitolaki vastaisi nykyistä paremmin perhehoidon ohjauksen ja valvonnan tarpeisiin.

Perhehoitolain uudistus on tarpeen perhehoitajien taloudellisten toimintaedellytysten turvaamiseksi.

Monimuotoiset perheet -verkoston poliittisiin tavoitteisiin hallituskaudella 2023–27 kuuluu lisäksi muun muassa:

• perhehoitajien sosiaaliturvan aukkojen paikallistaminen ja paikkaaminen
  • kahden vuoden hoitovapaaoikeuden takaaminen perhehoitajille myös yli 3-vuotiaan sijoitettavan lapsen osalta
  • adoptio- ja sijaisperheiden perhesuhteiden huomioiminen perintökaaressa ja perintöverotuksessa
  • eri kieli- ja kulttuuritaustoista tulevien sijais- ja tukiperheiden rekrytointiin panostaminen.

Perhehoitoliitto kuuluu Monimuotoiset perheet -verkostoon.

Avainsanat: , , , ,