Sosiaaliturvauudistus etenee: Valmistelijat saivat käsiinsä muistion perhehoitajien sosiaaliturvan aukkokohdista

Perhehoitajien sosiaaliturvan aukkojen paikkaaminen otti ison askeleen eteenpäin marraskuun lopussa, kun sosiaaliturvan kokonaisuudistusta valmistelevan parlamentaarisen komitean kokouksessa esiteltiin muistio perhehoitajien ja omaishoitajien sosiaaliturvan ongelmakohdista. Muistio on luettavissa kokonaisuudessaan sosiaali- ja terveysministeriön sivuilla tämän linkin kautta (pdf-tiedosto).

Perhehoitoa ja omaishoidon tukea käsitellään muistiossa sekä hoidettavien että hoitajien näkökulmasta. Sosiaaliturvakomitean jaostot jatkavat perhehoitajien sosiaaliturvan ongelmakohtien perkaamista muistion pohjalta.

Perhehoitoliitto on esittänyt perhehoitajien sosiaaliturvaan lukuisia parannuksia, jotka liittyvät muun muassa työttömyysturvaan, hoitovapaaseen, työkyvyttömyyseläkkeeseen ja sairauspäivärahaan. Lue Perhehoitoliiton esityksistä tarkemmin sosiaaliturvasivultamme tai tiivistelmänä tämän linkin kautta (pdf-tiedosto).

Sosiaaliturvan kokonaisuusuudistusta valmistelevan parlamentaarisen työryhmän toimikausi jatkuu vuoteen 2027 asti. Komiteassa istuu kaikkien edustakuntapuolueiden kansanedustajia.

Avainsanat: , , , , ,

Kommentoi artikkelia