Meidän sakin päivää 19.2. kannattaa juhlia koko porukalla – isosti tai pienesti

Meidän sakki -päivän tapahtuman mainoskuva, missä on piirrettyjä kettuja.

Kansainvälinen sijaishuollon päivä Care Day juhlistaa sijaishuollossa asuvia tai asuneita lapsia ja nuoria sekä heistä välittäviä henkilöitä. Päivä on joka vuosi helmikuun kolmas perjantai, joka on tänä vuonna 19.2.

Perhehoitoliiton puheenjohtaja Minna Ahokas on ollut mukana lastensuojelun kehittämisyhteisö Pesäpuun järjestämässä juhlapäivän koordinaatioryhmässä suunnittelemassa päivän viettoa.

– Olen ollut mukana Perhehoitoliiton Meidän sakki -hankkeessa monessa roolissa ja ehkä siksi hoksasin heti, että Care Day on myös koko perheen juhlapäivä. Siitä saimme idean kutsua päivää Meidän sakin päiväksi, Ahokas kertoo.

Meidän sakki ei ole enää ”vain hanke”, sillä Meidän sakki -ajattelu on levinnyt ympäri Suomen ja vaikuttanut monin tavoin sijaisperheiden elämään ja perhehoidon sosiaalityön toimintatapoihin.

– Perhehoitajat ovat kertoneet, miten heidän koko perheensä on tullut, joskus vähän yllättäenkin, huomioiduksi erilaisissa tilanteissa ja kuinka hyvältä se on tuntunut. Muuttuneessa toimintaympäristössä alkaa tuntua luontevalta, että sijaisperhekin juhlii olemassaoloaan, Meidän sakin hankepäällikkö Emilia Säles toteaa.

”Meidän sakin päivä voi olla keino nostaa esille kaikkea sitä hyvää, mitä lasten ja nuorten elämään on perhehoidon kautta tullut.”

-Emilia Säles

Ahokas ja Säles innostavat perheitä miettimään, miten päivää voisi viettää juuri heillä. Perheet voivat siis juhlia Meidän sakki -päivää kukin omalla tavallaan, isosti tai pienesti. Juhlaan voi liittyä yhteistä tekemistä kotona tai muualla, eikä herkuttelukaan olisi pahitteeksi.

Päivä on myös mainio tilaisuus toteuttaa lasten ja nuorten toiveita. Jos juhliminen ei innosta, voi panostaa keskusteluun vaikkapa arjen askareiden lomassa. Erityisesti nuorten voi olla helpompi avata ajatuksiaan, kun asiasta ei tehdä numeroa.

Minna Ahokas ja Emilia Säles kannustavat joka tapauksessa perhehoitajia puhumaan lapsille ja nuorille päivästä ja sen tarkoituksesta.

Jokainen perhe on juhlan arvoinen.

-Minna Ahokas

– Lapsuus ja nuoruus ovat toisinaan haastavaa aikaa, ja myönteisistä asioista puhuminen helposti unohtuu. Meidän sakin päivä voi olla keino nostaa esille kaikkea sitä hyvää, mitä lasten ja nuorten elämään on perhehoidon kautta tullut, Säles toteaa.

– Perheen vakaat ja tasa-arvoiset ihmissuhteet, joihin myös sisarussuhteet kuuluvat, ovat hyvän perhehoidon ydin ja jo itsessään arvokkaita. Sitä paitsi jokainen perhe on juhlan arvoinen, Ahokas muistuttaa.

Katso konkreettisia juhlimisvinkkejä Pesäpuun Care Day -sivuilta.

Avainsanat: , , , , , , , ,

Kommentoi artikkelia