Perhehoidon palkkioihin ja korvauksiin pieniä korotuksia vuoden 2021 alussa

Perhehoitolain mukaisen perhehoidon hoitopalkkion minimimäärä nousee ensi vuoden alussa noin 10 eurolla kuukaudessa. Minimäärä on jatkossa 826,90 euroa kalenterikuukaudessa yhtä perhehoidossa olevaa henkilöä kohden, kun se on vuonna 2020 ollut 816,21 euroa.

Hoitopalkkioiden määrää tarkistetaan kalenterivuosittain työntekijän eläkelain mukaisella palkkakertoimella. Vuodelle 2021 vahvistettu palkkakerroin on 1,465. Näin ollen vähimmäismääräiset hoitopalkkiot nousevat 1.1.2021 lukien 1,31 prosenttia vuoden 2020 tasosta.

Kunnat voivat maksaa myös 826,90 euron vähimmäismäärää suurempia hoitopalkkioita. Hoitopalkkio voidaan erityisestä syystä sopia maksettavaksi säädettyä vähimmäismäärää pienempänä. Jos hoitopalkkio on sovittu toimeksiantosopimuksessa vähimmäismäärää suuremmaksi tai pienemmäksi, hoitopalkkiota korotetaan indeksitarkistuksen vuoksi 1. tammikuuta 2021 alkaen 1,31 prosenttia.

Myös perhehoitajille maksettavien kulukorvausten minimimäärä nousee hieman vuodenvaihteessa. 1.1.2021 alkaen se 424,16 euroa, kun se on ollut tänä vuonna 423,31 euroa. Nousua on 0,20 prosenttia, mikä vastaa elinkustannusindeksin muutosta.

Niin ikään perhehoitolain mukaisen käynnistämiskorvauksen enimmäismäärää nostetaan vuodenvaihteessa elinkustannusindeksin mukaisesti. Käynnistämiskorvauksen enimmäismäärä on 1.1.2021 alkaen 3012,25 euroa perhehoidossa olevaa henkilöä kohti. Vuonna 2020 summa on ollut 3006,24 euroa.

Lisätietoa perhehoidon korvauksista ja palkkioista Perhehoitoliiton sivuilla ja sosiaali- ja terveysministeriön sivuilla.

Avainsanat: , , , , , , ,