Onko perhehoidossasi ollut lapsi saanut omia lapsia? Jaa kokemuksiasi tutkimusta varten!

Isovanhemmat, vanhemmat ja lapset nauravat piirroskuvassa.
Kuva: Adobe Stock.

Savonia-ammattikorkeakoulussa ylempää amk-tutkintoa suorittava perhehoitaja Tuija Räsänen etsii opinnäytetyötään varten haastateltaviksi lastensuojelun perhehoitajia, joiden perheeseen sijoitettuna olleista lapsista joku on saanut myöhemmin omia lapsia.

Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille, millainen rooli perhehoitajalla on sijaishuollossa kasvaneiden, aikuistuneiden lasten elämässä isovanhempana heidän lapsilleen. Tavoitteena on nostaa keskusteluun ja tehdä näkyväksi perhehoitajien merkitystä sijoituksen päätyttyä, lasten myöhemmissä elämänvaiheissa. Tutkimus tehdään yhteistyössä Perhehoitoliiton kanssa.

Sijaisperheen, perhehoitajan ja sijoitetun lapsen välille syntynyt suhde voi jatkua, vaikka ”virallinen” osuus lastensuojelun sijaishuoltopaikkana päättyy. Perhehoidossa eläneet lapset perustavat perheitä, saavat lapsia. Millaisia merkityksiä perhehoitaja saa silloin? Millainen on perhehoitajan rooli? Mitä odotuksia ja toiveita isovanhemmuuteen liittyy? Millaista tukea isovanhempiperhehoitaja tarvitsisi?

Räsänen etsii tutkimukseen haastateltavaksi perhehoitajia ympäri Suomen. Haastattelut toteutetaan Teams-etäyhteydellä elo–syyskuussa 2024.

Haastatteluihin osallistuminen on salassa pidettävää tietoa, ja keskustelut käydään luottamuksellisesti. Haastattelut nauhoitetaan litterointia varten, aineisto käsitellään ehdotonta salassapitovelvollisuutta noudattaen ja tallenteet hävitetään tutkimuksen valmistuttua. Haastateltavien henkilöllisyys ei tule ilmi valmiissa tutkimuksessa.

Kiinnostuitko?

Voit olla yhteydessä suoraan Tuija Räsäseen: tuija.rasanen@edu.savonia.fi. Lisätietoa tutkimuksesta antaa myös Perhehoitoliiton toiminnanjohtaja Merja Lehtiharju: merja.lehtiharju@perhehoitoliitto.fi, puh. 040 310 1441.

Viestin laittaminen ei sido tutkimukseen osallistumiseen, vaan suostumuksen voi peruuttaa missä vaiheessa tahansa, myös kesken haastattelun.

Avainsanat: , , , , , , , , , ,