Aikuisten perhehoidon toimijaverkoston kehittämispäivät

10.12.2024 – 15.01.2025

Päivien teema on ”Yhteisöllinen arki – mielenterveys- ja päihdenäkökulmat perhehoidossa”. Perehdymme päivien aikana mielenterveys- ja päihdepuolen perhehoitoon ja järjestämistarpeisiin. Kuulemme kokemuksia jo toimivilta mielenterveys- ja päihdeperhehoitajilta, asiantuntijoilta ja perhehoidettavalta. Pohdimme ja yhteiskehitämme keskeisimpiä mielenterveys- ja päihdeperhehoidon osa-alueita, jotka muodostavat suuntaviivat hyvälle ja turvalliselle perhehoidolle.

Kehittämispäivät ovat tarkoitettu kaikille perhehoitajille ja perhehoidon työntekijöille sekä perhehoitajien vastuutyöntekijöille ja kouluttajille, jotka ovat kiinnostuneita perhehoidon mahdollisuuksista mielenterveys- ja päihdetoipujille.

Kehittämispäivät rakentuvat kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa kokoonnumme yhteiseen päivään Jyväskylään 10.12.2024. Tällöin keskitymme kuulemaan kokemuksia ja käytänteitä, jäsennämme järjestämiseen liittyviä tarpeita ja rakennamme toiminta- ja järjestämismalleja. Toisessa osassa tapaamme verkossa 15.1.2025. Tällöin syvennämme ja vahvistamme tietopohjaa asiakunnan tarpeista asiantuntija tiedon avulla. Keskitymme erityisesti ikääntyvän ihmisen tarpeisiin perhehoidossa.

1. tapaaminen 10.12.2024, Jyväskylä

09.00 Aloitus
         Perhehoito mielenterveyden hoidon tukena

09.30 Perhehoidettavan kokemuksia

10.00 Perhehoitajien kokemuksia

11.00 Sijoittavien tahojen kokemuksia mielenterveys ja päihde puolen perhehoidosta

12.00 Lounas

13.00 Työpajat:

1.  Perhehoitajan valmiudet.

2. Hyvän elämän suuntaviivat miepä-perhehoidossa.

3. Kuka on perhehoidon asukas/asiakas? Hoidettavan tarpeet?

4. Perhehoitajan valmennuksen ja tukimuotojen erityispiirteet miepä-perhehoidossa?

5. Toimintaympäristön mahdollisuudet

14.30 Päiväkahvit

15.30 Työpajojen purku

Päätös klo 16.30 mennessä

2. tapaaminen 15.1.2025, verkossa, Teams

9.00 Aloitus; tiivistelmä edellisestä tapaamisesta

9.15 Koti ja yhteisö päihteettömyyden mahdollistajana

10.00 Ikääntyneen päihderiippuvuuden tunnistaminen ja päihteettömyyteen tukeminen

10.45 Kun ikääntyneen mieli murtuu – mielen hyvinvoinnin tukeminen

11.30 Loppuyhteenveto
Päätös klo 12 mennessä

Aika: 10.12.2024 klo 9–16.30 ja 15.1.2025 klo 9–12

Paikka: 1. tapaaminen Kansalaistoiminnankeskus Matara, Jyväskylä ja 2. tapaaminen verkossa, Teams

Hinta: Maksuton (sisältää ohjelman ja 2 x kahvit lähitapaamisessa, lounas omakustanteinen) Osallistujat vastaavat itse mahdollisista majoitus-, ruokailu- ja matkakuluistaan lähipäivässä.

Vetäjät: Perhehoidon asiantuntija Minni Haveri ja kehittämispäällikkö Sanna Kosonen, Perhehoitoliitto

Ilmoittautuminen: Voit ilmoittautua tästä 21.11.2024 mennessä. Huomaathan, että ilmoittautuminen on sitova. Mahdolliset peruutukset tulee tehdä 21.11. mennessä. Sen jälkeen tapahtuneesta peruuttamisesta veloitamme 30 €. Ilmoittautumisen voi perua laittamalla sähköpostia osoitteeseen tapahtumasihteeri@perhehoitoliitto.fi. Osallistujan voi myös tarvittaessa vaihtaa maksutta.

Lisätietoa: Ilmoittautumiseen liittyvissä asioissa kysymyksiin vastaa tapahtumasihteeri@perhehoitoliitto.fi, puh. 044 766 3301. Järjestelyihin ja sisältöön liittyvissä kysymyksissä Minni Haveri minni.haveri@perhehoitoliitto.fi, puh. 040 310 1445