NYT puhutaan tabuista: Ikäihmisten seksuaalisuus perhehoidossa

20.11.2024 klo 09.00 – 20.11.2024 klo 11.00

Haluaisitko keskustella asioista, jotka ovat tabuja perhehoidossa? Haluaisitko kuunnella muiden ajatuksia vaikeista aiheista? Tämän tapahtuman tarkoituksena on Erätauko-menetelmää hyödyntäen lisätä turvallista ja tasavertaista keskustelua aiheista, jotka mietityttävät perhehoidon kentällä ja ovat vaikeiksi koettuja.

Tule paikalle, jos haluat lisätä yhteistä keskustelua aiheista, joista ei puhuta. Tavoitteena on, että puhumalla tietoisuus lisääntyy ja tabuja saadaan yhdessä häivytettyä. Tilaisuuksissa pohdimme asioita ilmiötasolla, joihin liittyy paljon kysymyksiä, mutta joihin ei välttämättä ole vastauksia. Emme käsittele yksittäisten henkilöiden asioita.

Ikäihmisten seksuaalisuus on monesti vaiettu aihe, josta on vaikea puhua avoimesti. Kuitenkin seksuaalisuus kuuluu kaiken ikäisten ihmisten perustarpeisiin, ja tavat sen ilmaisuun muuntuvat iän myötä. Avataan yhdessä keskustellen tätä tärkeää asiaa, jotta voimme kohdata ikääntyneen seksuaalisia tarpeita luontevasti perhehoidon toimintaympäristössä.

Onko ikäihmisilläkin seksuaalisia tarpeita? Miten ikäihminen voi ilmaista seksuaalisuuttaan? Miten perhehoitaja voi tukea ikäihmisen seksuaalisuuden ilmaisemista perhekodissa? Pitääkö perhehoitajan puuttua ikäihmisen häiritsevään seksuaaliseen käyttäytymiseen ja mitä ei tarvitse hyväksyä? Romanssit perhekodissa?

Keskustelu on aiheeltaan sensitiivinen. Sen vuoksi keskusteluun voi liittyä mukaan vain tapahtuman alkaessa.

Tapahtuma on tarkoitettu perhehoitajille ja perhehoidon parissa työskenteleville viranomaisille.

Aika: 20.11.2024 klo 9.00–11.00

Paikka: Verkossa, Teams

Hinta: Maksuton

Ohjaaja: Kehittämispäällikkö Sanna Kosonen ja toiminnanjohtaja Merja Lehtiharju,  Perhehoitoliitto.

Ilmoittautuminen: Voit ilmoittautua tapahtumaan tästä linkistä 13.11.2024 mennessä. Huomaathan, että ilmoittautuminen on sitova. Mahdolliset peruutukset tulee tehdä 13.11.2024 mennessä vahvistussähköpostissa olevan linkin kautta, tai laittamalla sähköpostia osoitteeseen tapahtumasihteeri@perhehoitoliitto.fi. Tapahtumaan otetaan enintään 30 osallistujaa.

Lisätietoa: Järjestelyihin liittyvissä asioissa kysymyksiin vastaa tapahtumasihteeri@perhehoitoliitto.fi, puh. 044 766 3301 ja sisältöön liittyvissä kysymyksissä Sanna Kosonen, Sanna.Kosonen@perhehoitoliitto.fi, puh. 040 310 1442