Perhehoitoliiton turvallisemman tilan periaatteet

Kaikessa Perhehoitoliiton toiminnassa noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Perhehoitoliiton on tarkoitus olla mahdollisimman turvallinen toimintaympäristö kaikille liiton toimintaan ja tapahtumiin osallistuville, kuten perhehoitajille, perhehoitoperheiden kaikille muille jäsenille, lapsille ja nuorille, perhehoidon työntekijöille, vapaaehtoistoimijoille, luottamushenkilöille, yhteistyötahoille ja liiton henkilöstölle.

Osallistuessasi liiton toimintaan, tilaisuuksiin, koulutuksiin ja tapahtumiin sitoudut noudattamaan seuraavia turvallisemman tilan periaatteita (voit ladata periaatteet myös pdf-julisteena tästä linkistä):

Piirroshahmoja, jotka kuvaavat tiedostamista ja kunnioittamista
Piirroskuvissa korva, jolla on kädet ja jalat, sekä kaksi hahmoja, joilla on kädessään peili.

1. Tiedosta

Pyri tulemaan tietoiseksi oletuksista, joita sinulla saattaa olla muista ihmisistä, ja vältä näiden oletusten pohjalta toimimista. Pyri myös tiedostamaan erilaisissa tilanteissa ja käsiteltävissä teemoissa sekä eri ihmisten välillä vallitsevat valtasuhteet.

• Vältä olettamasta ihmisten taustaa, alkuperää, sukupuolta, seksuaalista suuntautumista, toimintakykyä tai muita henkilökohtaisia ominaisuuksia.

2. Kunnioita

Perhehoitoliiton toiminnassa ja tilaisuuksissa ei hyväksytä minkäänlaista syrjintää tai häirintää. Kunnioita jokaisen ihmisen ihmisarvoa ja -oikeuksia, itsemääräämisoikeutta, koskemattomuutta, henkilökohtaista tilaa sekä keho- ja ruokarauhaa.

• Älä tule liian lähelle tai kosketa ketään ilman lupaa.
  • Älä kommentoi toisten ulkonäköä tai kehoa ei-toivotusti.
  • Älä kommentoi omia tai muiden syömisiä negatiiviseen sävyyn tai arvota ruoan määrää tai laatua.

3. Kuuntele & anna tilaa

Välitä ihmisistä ympärilläsi ja kiinnitä huomiota siihen, miten toimintasi voi vaikuttaa heihin.

• Kuuntele ja anna muille tilaa keskusteluissa.
  • Osoita kiinnostusta muiden näkökulmia ja ajatuksia kohtaan.
  • Anna kunkin päättää itse siitä, kuinka paljon hän on valmis jakamaan itsestään tai taustastaan muille.

4. Puutu & kanna vastuuta

Ole avoin, rehellinen, asiallinen ja vastaanottavainen.

• Älä epäröi puuttua epäasialliseen ja syrjivään käytökseen tai puheeseen. Jos et uskalla itse ottaa asiaa puheeksi, kerro siitä tilaisuuden nimetylle vastuuhenkilölle.
  • Osoita kiinnostusta muiden näkökulmia ja ajatuksia kohtaan.
  • Jokainen mokaa joskus. Annettu palaute on luottamuksen osoitus ja mahdollisuus uuden oppimiseen.

Tilaisuuden nimetyllä vastuuhenkilöllä on velvollisuus puuttua turvallisemman tilan periaatteiden rikkomuksiin ja keskustella asianosaisen kanssa. Jos tilanne ei ratkea tai rikkomukset jatkuvat keskustelusta huolimatta, voidaan periaatteita rikkova henkilö poistaa tilasta. Periaatteiden toistuva rikkominen ja siitä seuraavista toimista päättäminen voidaan tarvittaessa viedä Perhehoitoliiton hallituksen käsiteltäväksi.

Jos olet kohdannut Perhehoitoliiton toiminnassa häirintää tai epäasiallista käytöstä, johon ei olla onnistuttu puuttumaan, voit olla yhteydessä toiminnanjohtaja Merja Lehtiharjuun: