Tuetut vertaislomat perhehoitoperheille

Mies ja lapsi kylpylän uima-altaassa, taustalla muita ihmisiä.

Perhehoitoliitto järjestää yhdessä Maaseudun Terveys- ja lomahuolto ry:n kanssa tuettuja vertaislomia perhehoitoperheille myös vuonna 2025.

Mitä loma tarjoaa?

• Lomalla voit hengähtää ja unohtaa arjen kiireet ja huolet hetkeksi.
  • Lomalla saat mahdollisuuden tutustua samankaltaisessa elämäntilanteessa oleviin perhehoitoperheisiin.
  • Tuetuilta lomilta saatte yhteisiä lomamuistoja, uusia kokemuksia, voimavaroja arkeen ja yhdenvertaisuuden tunnetta koko perheelle.

Lomavaihtoehdot 2025

• 23.–28.2.2025 Kuortaneen urheiluopisto: Vertaisloma lapsiperheille (lastensuojelun perhehoitoperheet): Täytä hakemus tästä linkistä. Hakuaika päättyy 30.11.2024.
  • 20.–25.7.2025 Sport & Spa Hotel Vesileppis: Vertaisloma lapsiperheille (kaikkien perhehoidon muotojen perhehoitoperheet): Hakuaika ei ole alkanut.
  • 12.–17.10.2025 Vuokatin urheiluopisto: Vertaisloma lapsiperheille (yksin perhehoitajina toimivien perhehoitoperheet): Hakuaika ei ole alkanut.

Kesän ja syksyn 2025 lomien hakuaika alkaa talven 2024–25 aikana. Tarkemmat tiedot päivitetään tälle sivulle, ja niistä kerrotaan muun muassa Perhehoitoliiton somekanavilla ja uutiskirjeissä.

Huom! Alun perin tarjolla oli myös kaksi muuta lomaa (Pajulahti kesäkuussa 2025 ja Tanhuvaara lokakuussa 2025), mutta MTLH joutui perumaan ne myöhemmin.

Lisätiedot ja hakuohjeet

• Lomatuki myönnetään taloudellisin, terveydellisin ja sosiaalisin perustein. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn ohjeiden mukaan lomatukea voidaan myöntää korkeintaan kolmen kalenterivuoden välein. Voit siis hakea lomaa, jos et ole ollut tuetulla lomalla kolmeen vuoteen. Tuetun loman voi saada enintään kolme kertaa kymmenen vuoden sisään.
  • Voit hakea lomaa, jos asut Suomessa vakituisesti eikä sinulla muuten olisi mahdollisuutta lomailuun. Perustele hakemus hyvin, ja avaa hakemuksessasi tulojesi ja menojesi suhdetta mahdollisimman perusteellisesti: Mitä enemmän perusteluja, sitä paremmat mahdollisuudet on saada lomatuki! Puutteellisesti täytettyjä hakemuksia ei voida käsitellä.
  • Hakemuksesta tulee käydä ilmi, että kuulut Perhehoitoliiton kohderyhmään. Sähköinen hakemus täytetään MTLH:n sivuilla. Paperisen hakemuksen ja lomaesitteen voi tilata osoitteesta lomat@mtlh.fi tai puh. 010 2193 460.
  • Lomien hakuajat päättyvät 3 kuukautta ennen loman alkamispäivää. Kutsut lomalle valituille lähetetään noin 2 kuukautta ennen loman alkua. Kielteisestä lomapäätöksestä ei lähetetä ilmoitusta.
  • Lomaan sisältyy täysihoito (aamiainen, lounas ja päivällinen), majoitus perhekoon mukaisissa huoneissa tai huoneistoissa, lomapaikan allasosaston ja kuntosalin käyttö, lomapaikan yleinen vapaa-ajan ohjelma ja ryhmälle suunnattua omaa, maksutonta ohjelmaa. Perhelomilla on tarjolla myös lastenhoito 1–3-vuotiaille lapsille (4 x 2 h). Pyrimme lisäksi järjestämään jokaiselle lomalle vertaisohjaajan.
  • Loman omavastuuosuus aikuisilta ja 17 vuotta täyttäneiltä on 125 € / 5 vrk. Lomailija maksaa itse matkakulunsa lomakohteeseen. Alle 17-vuotiaat lomailevat maksutta.
  • Lisätietoja muusta lomatoiminnasta saa osoitteesta www.mtlh.fi tai perhehoitajien lomien osalta Perhehoitoliitosta Titta Turuselta, titta.turunen@perhehoitoliitto.fi tai puh. 040 310 1449.