Ikäihmisten perhehoidon yhteiskehittäminen eteni uudelle tasolle

Ikäihmisten perhehoidon kehittämisessä otettiin uusi askel lokakuun puolivälissä, kun iso joukko ikäihmisten hoivan ja huolenpidon asiantuntijoita kokoontui ensimmäistä kertaa Pyöreän pöydän tapaamiseen Perhehoitoliiton kutsusta. Etäyhteydellä toteutetun yhteiskeskustelun tavoitteena oli yhdistää voimia, kirkastaa yhteistä tahtotilaa ja päämäärää sekä suunnitella ikäihmisten perhehoidon määrän ja laadun kehittämistä.

Kutsuttuna oli asiantuntijoita ARAsta, Ikäinstituutista, Jyväskylän yliopistosta, Kiteen evankelisesta kansanopistosta, Kuntaliitosta, Muistiliitosta, Omaishoitajaliitosta, sosiaali- ja terveysministeriöstä, Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselta, Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitosta, Vanhustyön keskusliitosta ja Varsinais-Suomen perhehoitoyksiköstä.

Yhteiskeskustelun tavoitteena oli yhdistää voimia, kirkastaa yhteistä tahtotilaa ja päämäärää sekä suunnitella ikäihmisten perhehoidon määrän ja laadun kehittämistä.

Tapaamisessa kerrattiin, millaisin askelin olemme yhdessä edenneet perhehoidon mahdollistamisessa myös ikäihmisille maassamme. Kotona perheessä -hankkeen työntekijät Minna Laine ja Anne-Katri Kemppainen esittelivät Ikäihmisten hyvän perhehoitoarjen suositukset. Osallistujat kävivät vilkasta ajatustenvaihtoa ajankohtaisista kysymyksistä, kuten perhehoidon mahdollisesta asemasta ikäihmisten asumista koskevassa lainsäädännön uudistuksessa ja perhehoidon järjestämisestä hyvinvointialueilla.

Osallistujien palautteiden mukaan tärkeimpinä löytöinä tapaamisessa olivat kansainväliset kokemukset perhehoidosta, ymmärryksen syventyminen, hyvä päivitys perhehoidon tilasta, suositukset, vanhojen ihmisten äänen mukanaolo kehittämistyössä, laajan ja tärkeän joukon kiinnostus asiaan, laajan kuvan saaminen perhehoidon merkityksestä ja roolista yhteiskunnassamme sekä uuden oppiminen.

Pyöreän pöydän tapaamisten jatkaminen nähtiin tarpeelliseksi. Seuraava tapaaminen sovittiin maaliskuulle 2022.

Avainsanat: , , , ,