Sijaisperheiden sisarusryhmissä oppii luottamaan ja kohtaamaan turvallisesti

Perhehoitajalla on iso rooli lapsen innostamisessa vertaistuen pariin. Lapsille ensimmäinen kerta sisarusryhmässä on ehkä jännittävä, mutta ryhmään tutustumisen jälkeen kokemukset ovat mukavia, Perhehoitoliiton Anu Lehtosaari ja Tuulikki Köykkä kirjoittavat.

Kuvituskuva: Adobe Stock

Perhehoitoliitossa kehitetyt Meidän sakki® -sisarusryhmät ovat sijaisperheiden sisarussuhteita vahvistavia vertaistukiryhmiä, joissa pääsevät ääneen kaikki sijaisperheessä asuvat lapset ja nuoret – niin sijoitetut kuin perheeseen syntyneet tai adoptoidutkin lapset.

Sisarusryhmän tarkoituksena on tarjota turvallinen paikka puhua samassa tilanteessa olevien lasten ja nuorten kanssa. Vaikka vertaisuus tai vertaistuki käsitteenä voi olla lapsille hankala selittää, sisarusryhmään osallistuneet lapset ovat kuvanneet kokemuksiaan vertaisuudesta. Heidän mukaansa mistä vaan sai puhua ja toiset kuuntelivat. Ryhmäläiset ovat myös huomanneet, että jokainen ajattelee asioista omalla tavallaan, ja kokeneet, että kaikki kuuntelevat eikä esimerkiksi puhelimia räplätä ryhmän aikana.

”Oppii luottamaan ja uskaltaa sanoa asioita.”

Meidän sakki -ryhmän jäsen

Sisarusryhmän tarkoituksena on tarjota aika ja paikka puhua aiheista, jotka saattavat sijaisperheessä asuvalle lapselle olla erityisiä. Ryhmässä tutkaillaan ajatuksia ja kokemuksia kahdeksan sisällöllisen teeman avulla. Teemat ovat perhe, hyvä arki, vertaisuus, tunteet, tasa-arvoinen perheenjäsenyys, turvallisuus luottamus ja kohtaaminen.

Jokaisen ryhmäkerran teemaa tunnustellaan yhdessä lasten kanssa erilaisten toiminnallisten tehtävien avulla. Esimerkiksi hyvän arjen elementteihin virittäydytään kokoamalla ryhmäläisten kokemuksia siitä, mitä asioita heidän arkensa sisältää. Yhdessä on mahdollista vaihtaa kokemuksia vaikkapa siitä, miten he arjessaan viettävät aikaa yhdessä sisarustensa kanssa, ja toisaalta pohtia, mitä haluaisi sisarustensa kanssa tehdä. Toisilta voi saada ideoita ja ajatuksia myös omaan arkeen!

”Piti kirjoittaa eri puolille, että mikä on hyvä kohtaaminen, minkälainen ei ole hyvä kohtaaminen. Joo. Eli sain vähän niinku aina itse miettiä ensin ja sitten juteltiin yhdessä.”

Meidän sakki -ryhmän jäsen

Kohtaamisen teemaa voidaan käsitellä dramatisoiden tilanteita, jotka ovat tavallisia kaikissa lapsiperheissä, mutta myös tilanteita, jotka ovat perhehoidossa erityisiä. Tällainen erityinen tilanne voi olla vaikkapa sosiaalityöntekijän vierailu perheessä.

Erilaisten toiminnallisten menetelmien avulla erilaiset lapset voivat löytää itselleen toimivan tavan ajatella ja puhua tunteista ja asioista, jotka ovat erityisiä sijaisperheessä asumisessa. Ryhmässä olo ja yhdessä tekeminen on ryhmäläisten kokemusten mukaan myös hauskaa.

”Että oppii olemaan toisen kanssa, tekemään yhdessä ja oppii uusia asioita.”

Meidän sakki -ryhmän jäsen

Katso Meidän sakki -sisarusryhmien esittelyvideo:

Anu Lehtosaari, Perhehoitoliiton kehittämispäällikkö
Tuulikki Köykkä, Perhehoitoliiton nuorisotyön koordinaattori