Perhehoidossa voi löytää uuden sydänystävän

Perhehoitoliiton jututtamat ikäihmiset kokevat tärkeäksi, että perhekodin kaikki asukkaat – myös perhehoitajat – ovat ajatusmaailmaltaan riittävän samanhenkisiä. Tämä mahdollistaa hyvän elämän perhehoidossa, Perhehoitoliiton Minna Laine ja Hanni Salo kirjoittavat.

Parhaimmillaan perhekodissa saa uusia sydänystäviä. Haastattelimme Perhehoitoliiton Kodista kotiin -hankkeessa iäkkäitä rouvia, jotka asuvat samassa perhekodissa ja ovat löytäneet toisistaan niin hyvät ystävät, että vessarytmitkin ovat synkanneet.

– Hyvä, ettei istuta pöntöllekin yhtä aikaa, rouvat nauroivat suureen ääneen ystävyydestään kertoessaan.

Heille tärkeää perhehoidossa viihtymisessä on se, että kaikilla kodin asukkailla, myös perhehoitajilla, on riittävän samanlainen ajatusmaailma.

Kyselimme ikääntyviltä, joille perhehoito ei ollut ennestään tuttua, heidän toiveistaan tulevaisuuden hoiva- ja asumispalveluja kohtaan. Ihmissuhteet ja samanhenkisyys muiden asukkaiden kanssa nousivat yhdeksi tärkeimmistä asioista. Ne yhdistettiin mahdollisuuteen elää hyvää elämää, olla yhteydessä muihin, saada olla oma itsensä ja kokea perhekoti omakseen. Ikääntyneillä on kuitenkin suuri huoli siitä, että nuo inhimilliset näkökulmat ja hyvän elämän rakentajat unohdetaan.

Ihmissuhteiden erityisyys perhehoidossa on yhtä aikaa yksinkertainen ja vaikea asia

Eläminen ja asuminen yksityisessä kodissa, pienessä, omanlaisessa perheyhteisössä on meistä valtaosalle tuttua omasta perheestä. Tiedetään, että kodin seinien sisällä tunteet tiivistyvät hyvässä ja pahassa.

Ihmissuhteet ovat ainutlaatuisia, kiintymys, välittäminen ja rakkaudellisuus leimaavat niitä. Toisaalta fyysisesti pienessä tilassa hankalia ihmissuhteita tai raskasta ilmapiiriä on usein mahdotonta vältellä tai sietää. Yhteys muiden ihmisten kanssa vaikuttaa itseen syvästi. Mitä hauraampi ihminen on ja mitä huonommin puolustusmekanismit toimivat, kuten muistisairautta sairastavalla ihmisellä, sitä herkempi ihminen on kodin ihmissuhteille ja ilmapiirille.

”Kun tulin tänne perhekotiin, tunsin sellaisen jännän olon – kuulun tänne, näiden ihmisten luo.”

Ikäihmisten perhekodin asukas

On huomionarvoista, että perhekodin ihmissuhteet on kirjoitettu lakitekstiin.

Perhehoitolaissa tunnistetaan perhehoidon erityisyys, ja siitä saa selkänojaa arkisille päätöksille hyvinvointialueilla. Laissa säädetään, että perhekotia harkitessa on kiinnitettävä erityistä huomiota perhekodin ihmissuhteisiin. Lisäksi edellytetään selvittämään, hyväksyvätkö muut perhekodin jäsenet perhehoitoon sijoitettavan henkilön ja saako hän muihin perhekodin jäseniin nähden tasavertaisen aseman.

Perhekodissa kohtaamamme, elämäänsä tyytyväiset rouvat todentavat sitä, että ihmissuhteilla on väliä.

– Ei saisi tulla sellaista tunnetta, että tulee toisen vieraaseen kotiin. Kun tulin tänne perhekotiin, tunsin sellaisen jännän olon – kuulun tänne, näiden ihmisten luo.

Yhtään tämän vähempään meidän ei sivistysvaltiossa pitäisi tyytyä.

Minna Laine, hankepäällikkö
Hanni Salo, hankesuunnittelija