”Luovuutta saa ja pitääkin käyttää” – Työharjoittelu sote-alan järjestössä oli avartava kokemus

Millaista on olla opintoihin liittyvässä työharjoittelussa sote-alan järjestössä, kenelle se oikein sopii ja millaisia työtehtäviä harjoittelija pääsee tekemään? Opiskelija Joona Mäkinen sai toteuttaa rohkeasti omia näkemyksiään harjoittelujaksollaan Perhehoitoliitossa.

Iso joukko ihmisiä seisoo selkä kameraan päin talvipäivänä järven rannalla.
Perhehoitoliiton nuorisotyön ja Sinut ry:n talvileiri järjestettiin tammikuun 2023 lopulla Tampereella. Kuva: Tuomas Tiippana

Opiskelen nyt toista vuotta yhteisöpedagogiksi ja olin viisi viikkoa työharjoittelussa Perhehoitoliiton nuorisotyössä alkuvuodesta 2023.

Perhehoitoliiton nuorisotyössä pääsin tekemään laajasti erilaisia työtehtäviä, esimerkiksi osallistumaan leirien ja etätapahtumien suunnitteluun ja pitämiseen. Olin päivittäin yhteydessä nuoriin ja pääsin myös tekemään someen erilaisia päivityksiä.

Näin myös järjestötyön muita puolia, kuten miten toimintaa rahoitetaan ja millaista on olla esimerkiksi tiimipalaverissa. Työtehtävät ovat usein todella vapaita, ja omia näkemyksiään saa toteuttaa rohkeasti. Luovuutta saa ja pitääkin käyttää!

Perhehoitoliiton työyhteisöä ei voi muuta kuin kehua. Toimistolla vallitsee positiivinen ilmapiiri, jossa tulee heti todella tervetullut olo. Siellä uskaltaa kysyä, kokeilla ja kyseenalaistaa asioita. Kaikkiin työtehtäviin saa varmasti aina tukea, jos sitä tarvitsee. Perhehoitoliitto on loistava paikka kerryttää työkokemusta ja kehittää omaa ammatillista identiteettiä.

Suosittelisin Perhehoitoliiton nuorisotyötä harjoittelupaikaksi etenkin järjestötyöstä kiinnostuneille yhteisöpedagogiopiskelijoille. Paikka sopii todella hyvin myös esimerkiksi sosionomeille tai nuoriso- ja yhteisöohjaajille.

Kirjoittaja on Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelija.

Avainsanat: , , , , , ,