Onko perhehoitajalla oikeus lomaan?

Kun perhehoitajan vapaan järjestäminen hoidetaan hyvin, asiaa pohditaan koko sijaisperheen lomailun näkökulmasta. Perhehoitajan vapaa voi mahdollistaa sijaisperheen lomailun eri kokoonpanoilla, Perhehoitoliiton Anu Lehtosaari muistuttaa.

Piirroskuvassa erilaisia perheitä viettää kesää luonnossa, uimarannalla, mökillä ja huvipuistossa.
Kuvituskuva: Jonna Markkula

Tämä aika vuodesta täyttyy lomapuheesta. Yksi on lähdössä ”lomalle lompsis” ja toisella on vielä aamukammassa piikkejä jäljellä. Onko perhehoitajalla oikeus lomaan? Ei ole.

Loman sijaan perhehoitajalla on perhehoitolain mukaan oikeus vapaaseen. Sitä kertyy kaksi vuorokautta kuukausina, jolloin hän on toiminut perhehoitajana vähintään 14 vuorokautta. Mutta voiko/saako sitoutunut sijaisvanhempi olla vapaalla? Sellainen, joka hoitaa ja rakastaa sijoitettua lasta kuin omaansa.

Sosiaalityöntekijä ja perhehoitaja voivat hoitaa vapaan järjestelyt lasten näkökulmasta sekä hyvin että huonosti. Huonosti hoidettaessa perheeseen saattaa muodostua A-lasten ja B-lasten joukko. A-lapset saavat lomailla ja matkustella sijaisperheen vanhempien kanssa, kun B-lapset joutuvat sijaishoitoon. Lapset ovat keskenään hyvin tietoisia siitä, onko joukko jakaantunut biologisuuden tai kunnan taloudellisen tuen mukaan.

Kaikki sijaisperheen lapset – niin sijoitetut kuin sijaissisaruksetkin – elävät ainutkertaista lapsuuttaan. Heillä jokaisella on oikeus sijaisperheen vanhemman erityiseen aikaan ja huomioon sekä kokemukseen tasaveroisuudesta perheen jäsenenä.

Kun vapaan järjestäminen hoidetaan hyvin, asiaa pohditaan koko sijaisperheen lomailun näkökulmasta. Perhehoitajan vapaa voi mahdollistaa sijaisperheen lomailun eri kokoonpanoilla. Jos kesällä perheen rantalomailijat pötköttävät Yyterin hiekkarannoilla, voivat talvilomalla hiihdelleet olla sijaishoitoperheissään – olivatpa ne sukulaisia tai muita perheitä. Kun sijaissisarukset ovat serkuillaan, on aika tehdä erityisiä asioita vain sijoitettujen lasten kanssa.

Tämä kaikki vaatii avarakatseisuutta ja järjestelyjä sekä joustavaa yhteistyötä sosiaalityöntekijän ja perhehoitajan välillä.

Anu Lehtosaari

Sijoitettujen lasten ollessa hyvässä hoidossa on sijaissisarusten vuoro nauttia vanhempiensa jakamattomasta huomiosta. Ja jollekin lomalle pääsevät vain aikuiset. Vapaa mahdollistaa tärkeän ajan parisuhteelle, itsekseen tai muiden aikuisten kanssa.

Sijaishoito saattaa olla sijaisperheen lapselle myös arvokas kokemus. Sosiaalityöntekijä voi esimerkiksi etsiä sijoitetun lapsen biologisesta verkostosta sijaishoitoperhettä, ja parhaimmillaan se mahdollistaa lapsen luontevaa tutustumista biologiseen sukuunsa. Laki ei kiellä sijaissisarustenkaan hoidon järjestämistä sijoitetun lapsen verkoston turvin, vaikka lasten hoito järjestyykin tavanomaisemmin sijaisperheen verkoston avulla. Jos sijoitetun lapsen verkosto on pieni, voi pysyvä sijaishoitoperhe olla merkityksellinen lisä ihmissuhteiden turvaverkkoon.

Perhehoitaja voi päättää, käyttääkö oikeutensa vapaaseen. Mieltään voi ja kannattaa muuttaa tilanteen mukaan. Vapaa herättää monenlaisia tunteita niin perhehoidon prosessin osapuolissa kuin ulkopuolellakin. Vaalitaan silti puheissamme ja lain soveltamisen käytännöissä jokaisen perhehoitajan mahdollisuutta valita halutessaan vapaa. Mikä yhden sijaisperheen kohdalla ei tulisi kuuloonkaan, voi toiselle olla tuki.

Perhehoitajan vapaa

• Perhehoitolain 13§ mukaan perhehoitajalla on oikeus vapaaseen.
  • Sitä kertyy kaksi vuorokautta niinä kuukausina, jolloin hän on toiminut perhehoitajana vähintään 14 vuorokautta.
  • Sijoittava kunta huolehtii perhehoitajan vapaan aikaisesta sijaishoidosta, ellei muista järjestelyistä ole sovittu.
  • Sijoittava kunta voi harkintansa mukaan tukea taloudellisesti sijoittamansa lapsen lomanviettoa.
  • Vapaan järjestelyistä sovitaan toimeksiantosopimuksessa.

Lähikuvassa Perhehoitoliiton Anu Lehtosaari

Anu Lehtosaari