Lapsi- ja perhejärjestöt: Lastensuojelun uudistuksessa tulee pyrkiä kokonaisvaltaisuuteen

Lapsi makoilee kukkapellon keskellä.
Kuva: Johannes Plenio, Unsplash.

Lapsi- ja perhejärjestöjen mielestä lastensuojelun kokonaisuus on uudistettava niin, että sirpaleisista palveluista päästään  kokonaisvaltaiseen auttamiseen. Meidän on panostettava rohkeammin ehkäisevään lastensuojeluun ja annettava asiakkaille aktiivinen rooli. Järjestöjen on oltava työssä mukana vahvoina kumppaneina niin kansallisesti kuin alueellisesti.

Mitä tulisi tehdä?

1. Vahvistetaan ihmissuhdeperustaisuutta, jatkuvuutta ja pysyvyysajattelua osaksi lasten suojelemisen toimintakulttuuria. Panostetaan työhyvinvointiin, johtamiseen, resursseihin sekä monitoimijaisuuteen lastensuojelussa. Tarkastellaan lastensuojelun lainsäädäntöä pysyvyyden tukemisen näkökulmasta.

2. Yhteistyön vahvistaminen järjestöjen kanssa lisää palveluiden joustavuutta ja monitoimijaisuutta. Järjestöjen on oltava mukana palveluita suunniteltaessa, toteutettaessa, kehitettäessä ja arvioitaessa.

3. Tuetaan perheitä riittävän ajoissa, rohkeasti ja vastuullisesti. Hyödynnetään tutkittua tietoa ja asiantuntijuutta ja tehdään lapsia ja perheitä koskevia päätöksiä huomioiden peruspalveluihin ja ehkäisevään tukeen panostaminen.

4. Lapsen etu tulee ottaa vahvemmin ohjaavaksi periaatteeksi. Lapsen ja perheen osallisuus tulee huomioida jo rakenteissa. Lapsia kohtaavien ammattilaisten osaamista ja ymmärrystä saavutettavuudesta ja osallisuudesta on vahvistettava.

5. Lastensuojelun prosessi sekä avohuollon ja sijaishuollon rajapinta on saatava joustavammaksi. Avataan rohkeammin intensiiviset palvelut myös sosiaalihuoltolain mukaiseen sosiaalityöhön ja tarjotaan enemmän pitkäkestoista intensiivistä tukea koko perheelle.

Lue kannanotto kokonaisuudessaan tästä linkistä (pdf-tiedosto).

Lastensuojelun Keskusliitto, Pesäpuu, Adoptioperheet, Ammatillisten perhekotien liitto, Ensi- ja turvakotien liitto, Erityishuoltojärjestöjen liitto EHJÄ, Folkhälsans förbund, Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö, Luja ry., Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Nuorten Ystävät, Osallisuuden aika, Pelastakaa Lapset, Perhehoitoliitto, Romano Missio ja Suomen Icehearts.

Avainsanat: , , , ,