Oikeus linjasi: Perhehoitajan kulukorvausta ei saa ulosmitata

Pöydän päällä on lasipurkki, mikä on täynnä rahaa.
Kuvituskuva: Rodeo.fi

Päijät-Hämeen käräjäoikeus teki alkuvuodesta merkittävän linjauksen, jonka perusteella toimeksiantosuhteiselle perhehoitajalle maksettavia kulukorvauksia ei saa ulosmitata osana perhehoitajaan kohdistuvia ulosottotoimia.

Lastensuojelun perhehoitajana toimivan Kaisan (nimi muutettu) tuloja oli alettu ulosmitata syksyllä 2022. Aluksi kaikki meni niin kuin pitikin, eli ulosotto koski perhehoidon osalta ainoastaan hoitopalkkiota. Kesällä 2023 tilanne yllättäen muuttui, kun myös perhehoidon kulukorvauksia alettiin ulosmitata.

Kaisalla oli pitkäaikaisessa perhehoidossa kaksi lasta. Kummankin kulukorvauksesta pidätettiin muuttuneen tulkinnan vuoksi kolmasosa ulosottoa varten. Kaisan mukaan se tarkoitti useita satoja euroja kuukaudessa.

– Kyllähän tällainen epäoikeudenmukaisuus raivostutti. Kulukorvaus ei kuulu ulosoton piiriin, koska se ei ole minua varten, vaan sillä katetaan sijoitettujen lasten perustarpeista syntyviä kuluja. Tilanteesta huolimatta lapset eivät onneksi jääneet paitsi mistään, sillä saimme katettua näitä menoja muista tuloistamme, Kaisa kertoo.

Ulosmittaus olisi vastoin lapsen etua

Kaisa yritti selvittää tilannetta perhehoidon työntekijöiden ja ulosottoviranomaisten kanssa ja kääntyi Perhehoitoliiton puoleen. Liitto arvioi asian merkitykselliseksi. Kun sopivaa ennakkotapausta ei löytynyt, liitto kannusti Kaisaa viemään asian oikeuteen ja lupasi vastata sovitusti oikeudenkäyntikuluista.

Perhehoitoliiton palkkaaman juristin avulla asiasta laadittiin valitus, jossa vaadittiin ulosmittauksen kumoamista perhehoidon kulukorvausten osalta. Perusteina käytettiin muun muassa sitä, että korvaus on tarkoitettu perhehoitolasten tarpeisiin. Oikeus hyväksyi valituksen. Kun päätös oli saanut lainvoiman, Kaisa sai takaisin ulosmittausta varten pidätetyt osat kulukorvauksista.

– Päätös oli helpottava. En uskaltanut etukäteen toivoa mitään. Toivottavasti tästä on apua muillekin, jotka joutuvat vastaavaan tilanteeseen. Vaikka ulosottoasiat usein hävettävät, niistäkin voi selvitä, kun uskaltaa puhua niistä avoimesti ja kysyä neuvoa, Kaisa kertoo.

Myös Perhehoitoliiton kehittämispäällikkö Anu Lehtosaari on tyytyväinen päätökseen. Erityisen merkitykselliseksi hän katsoo, että perusteluissa tunnistettiin lapsen edun ensisijaisuus kaikessa päätöksenteossa.

– Oikeuden mukaan kulukorvauksen ulosmittaus vaarantaa erittäin todennäköisesti perhehoitolapsen hyvinvointia ja on siten vastoin lapsen etua, Lehtosaari toteaa.

Perhehoitajan hoitopalkkio ja kulukorvaus

• Perhehoitolain mukaan perhehoitajalla on oikeus hoitopalkkioon, jonka suuruus vastaa hoidon vaativuutta ja sitovuutta.
  • Hoitopalkkio ei ole palkkaa, vaan työkorvausta. Se on verotettavaa ansiotuloa, jota voidaan tarvittaessa myös ulosmitata.
  • Perhehoitajalle maksetaan erikseen kulukorvausta, joka on niin ikään veronalaista tuloa, mutta ei työkorvausta. Kulukorvauksella katetaan niitä kuluja, joita perhehoitajalle syntyy perhehoidossa olevan hoidosta ja ylläpidosta, kuten ruuasta, perusterveydenhuollosta ja lasten ja nuorten kohdalla myös harrastuksista.
  • Kulukorvaus on rinnastettavissa elatusapuun. Kulukorvausta tai elatusapua ei saa ulosmitata.
  • Lue lisää perhehoidosta maksettavista palkkioista ja korvauksista.

Avainsanat: , , , , , , , , , , , , ,