puheenjohtaja Minna Ahokas Linnan juhliin – ”Kunnianosoitus kaikille perhehoitajille”

Juhlakansaa Linnan juhlissa vuonna 2022. Kuva: Matti Porre / Tasavallan presidentin kanslia

Perhehoitoliiton puheenjohtaja, kotkalainen perhehoitaja Minna Ahokas on kutsuttu tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän juhlavastaanotolle eli Linnan juhliin.

– Kutsu tuli minulle täytenä yllätyksenä. Olen luonnollisesti iloinen ja samalla hämmentynyt. Tunnen vahvasti tämän olevan kunnianosoitus nimenomaan koko perhehoidolle ja kaikille perhehoitajille. Upeaa, että perhehoidon arvostus näkyy valtakunnallisesti näin hienolla tavalla. Olen kiitollinen saadessani edustaa meitä kaikkia juhlavastaanotolla, Ahokas kertoo.

Presidenttipari on kutsunut vuoden 2023 Linnan juhliin kaikkiaan noin 1 700 eri aloilla ansioitunutta ihmistä. Merkittävä osa kutsutuista on tänä vuonna ensikertalaisia.

Ahokas osallistuu tilaisuuteen puolisonsa Sami Ahokkaan kanssa. Linnan juhlien etikettiin kuuluu, että vieraat tervehtivät presidenttiparia etu- ja sukunimellä ilman muita toivotuksia.

– Noudatan tätä ohjetta. Perhehoidosta toki puhun kaikkien asiasta kiinnostuneiden ja varmasti muidenkin kanssa illan aikana, Minna Ahokas naurahtaa.

Presidentti muistanut Perhehoitoliittoa myös aiemmin

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö muisti 40 vuotta täyttänyttä Perhehoitoliittoa ja kaikkia perhehoitajia myös alkuvuodesta 2023. Hän toimitti liitolle onnittelukirjoituksen, joka julkaistiin Perhehoito-lehdessä ja muun muassa liiton verkkosivuilla.

Edellisen kerran Perhehoitoliiton edustaja sai kutsun Linnan juhliin vuonna 2012. Tuolloin kutsuttu oli Perhehoitoliiton nuorisotyöntekijä Anne Jokiranta. Presidentti Niinistö oli vieraillut aiemmin samana vuonna sijaiskotinuorten kesäleirillä Rymättylässä.

Linnan juhlat näytetään perinteisesti suorana lähetyksenä Yle TV1:llä ja Yle Areenassa itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta. Vieraiden kättelyt alkavat kello 19.

Avainsanat: , , , , ,