Perhehoitoliiton Sanna Kososelle merkittävä tunnustus perhehoidon kehittämisestä

Hymyilevä nainen, jonka sylissä on iso kukkakimppu.
Sanna Kosonen vastaanotti tunnustuksen Sairaanhoitajapäivillä Helsingissä 2.10.2024. Kuva: Olli Koikkalainen / Perhehoitoliitto

Perhehoitoliiton kehittämispäällikkö Sanna Kosonen on palkittu Ihmisen parhaaksi -tunnustuksella. Suomen Sairaanhoitajat ry myöntää tämän 5 000 euron arvoisen tunnustuksen henkilölle tai taholle, joka on yhteiskunnallisesti merkittävällä tavalla edistänyt väestön hyvinvointia ja terveyttä. Palkittavan toiminnasta tulee välittyä myös toisen ihmisen arvostus ja vastuullisuus.

Palkintoraadin mukaan Kosonen on tehnyt innovatiivista ja vaikuttavaa työtä ikääntyneiden perhehoidon kehittäjänä. Aihe on tärkeä, ja siihen liittyvä osaaminen koskee monien sote-ammattilaisten työtä. Perhehoidossa painottuvat eettiset ja inhimilliset näkökohdat taloudellisen vaikuttavuuden lisäksi.

– Tämä tunnustus on minulle suuri kunnia. Se antaa myös ikäihmisten perhehoidolle sille kuuluvaa arvoa ja huomiota. Vanhenevia ei tarvitse eristää yhteisöstä. Osallisuus ja toimijuus ovat myös ikäihmisten oikeuksia. Perhehoidossa tavallinen elämä ja arki hoitavat, Kosonen kertoo.

Kiteeläinen Sanna Kosonen on ikäihmisten perhehoidon pioneereja Suomessa. Hän on ollut kehittämässä perhehoitoa vuodesta 2010 lähtien ensin Itä-Suomessa ja vuodesta 2023 alkaen valtakunnallisesti Perhehoitoliitossa. Koulutukseltaan hän on sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja. Lisäksi hän on suorittanut Ikäosaamisen kehittämisen ja johtamisen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon.

”Perhehoidon tärkeyttä ei aina ymmärretä”

Sanna Kosonen on muun muassa suunnitellut perhehoidon ohjeita, valmennuksia ja materiaaleja sekä toiminut perhehoidon tunnettavuuden lisäämiseksi ja elinkeinon kehittämiseksi erityisesti maaseudulla. Hän on valmentanut satoja perhehoitajia, ollut perustamassa lukuisia perhekoteja, koordinoinut hankkeita ja tuonut yhteen eri toimijoita, kuten koulutus-, viranomais-, vapaaehtoistoimija- ja omaishoitotahoja.

Palkintoraati arvostaa myös Kososen rohkeutta puhua suoraan perhehoidon lisäämisen puolesta ja viedä sanomaa eteenpäin eri tahoille.

– Suomessa on vielä paljon tekemistä ikäihmisten perhehoidon parissa, eikä sen tärkeyttä valitettavasti aina ymmärretä. Toivoisin, että päättäjät osaisivat katsoa perhehoidon vaikuttavuutta nykyistä syvällisemmin. Kyse on ennen kaikkea hyvän elämän mahdollistamisesta ikäihmisille. Niillä alueilla, joissa perhehoitoa on kehitetty vahvasti, se on todettu myös taloudellisesti vaikuttavaksi, Kosonen painottaa.

Suomen Messusäätiön lahjoittama Ihmisen parhaaksi -tunnustus jaetaan vuosittain. Kyseessä on yksi merkittävimmistä sairaanhoitajien ja hoitotyön arvon esiin nostavista rahallisista tunnustuksista. Se jaettiin 2.10.2024 Helsingin Messukeskuksessa Sairaanhoitajapäivien avajaisissa. Palkintoraatiin kuuluivat tasa-arvovaltuutettu Rainer Hiltunen, johtaja Taru Koivisto sosiaali- ja terveysministeriöstä sekä talousjohtaja Armi Murto ja asiantuntija Anne Pienimaa Suomen Sairaanhoitajista.

Avainsanat: , , , , , ,

Kommentoi artikkelia