Perhehoitoliitossa kehitetään uusi toimintamalli ikäihmisten perhehoitoon

Perhehoitoliitossa alkaa vuonna 2023 uusi, kolmevuotinen Kodista kotiin -hanke. Siinä kehitetään ja pilotoidaan ikäihmisten perhehoitoon toimintamalli, jolla sovitetaan ikäihmisten palvelutarpeita yhteen perhehoitajien ja perhehoitopaikkojen valmiuksien kanssa. Mallilla pyritään lisäämään ikäihmisten perhehoidon määrää ja suojaamaan ikääntyneitä epäonnistuneiden palvelukokeilujen aiheuttamalta kärsimykseltä ja muutosten kuormitukselta.

Hanke on jatkoa Perhehoitoliiton Kotona perheessä -hankkeelle (2020–2023), jossa on kehitetty yhdessä ikäihmisten kanssa Hyvän perhehoitoarjen suosituksen ikäihmisten perhehoitoon.  Myös Kodista kotiin -hankkeessa hyödynnetään yhteiskehittämistä ikäihmisten itsensä kanssa. Perhehoitoliiton yhteistyökumppaneina toimivat ikäihmisten perhehoidon yksiköt Satakunnassa ja Kanta-Hämeessä, Omaishoitajaliitto, Ikäinstituutti ja Muistiliitto.

Kodista kotiin -hankkeen rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA, joka julkaisi 1.12.2022 avustusehdotuksesta vuodelle 2023. STEA esittää hankkeelle yhteensä 486 000 euron rahoitusta, joka jakautuu kolmelle vuodelle.

STEAn ehdotuksen mukaan Perhehoitoliitto saisi ensi vuonna Kodista kotiin -hankkeen rahoituksen lisäksi eri avustuksina muuta toimintaansa varten yhteensä hieman runsaat 630 000 euroa, joka on kohdennettu seuraavasti:

• 383 000 euroa yleisavustusta, josta noin 30 000 euroa on korvamerkitty verkkosivu-uudistusta varten
  • 145 000 euroa ikäihmisten perhehoitoon
  • 83 000 euroa sijaiskotinuorten vertaistukitoimintaan
  • 23 000 euroa jäsenjärjestöavustuksiin, jotka Perhehoitoliitto jakaa eteenpäin jäsenyhdistysten käyttöön.

Lisäksi STEA myönsi jo vuosi sitten vuodeksi 2023 Perhehoitoliitolle 45 000euroa Paikka auki -hankkeeseen, jolla työllistetään alle 30-vuotias nuori Perhehoitoliittoon.

Lopullisen päätöksen ensi vuoden avustuksista tekee sosiaali- ja terveysministeriö alkuvuodesta 2023.

Avainsanat: , , , ,