Perhehoitoliitto esittää keinoja koko perheen huomioivan perhehoidon ohjauksen ja valvonnan vahvistamiseksi

Lapsen sijoittaneen kunnan tehtävänä on valvoa, että sijoitus perhehoitoon toteutuu perhehoitolain mukaisesti ja lapsi saa sijoituksen aikana tarvitsemansa palvelut ja tukitoimet. Perhehoito perustuu tasa-arvoisiin, vakaisiin ihmissuhteisiin, ja siksi koko perheen huomioiva perhehoidon ohjaus ja valvonta on välttämätöntä.

Tuki, ohjaus ja valvonta muodostavat kokonaisuuden, joiden turvin lapsen oikeudet toteutuvat. Hallitusohjelmaan kirjattu asiakasmäärän rajaus mahdollistaa jatkossa tiiviimmän yhteydenpidon sijoitettuihin lapsiin ja sijaisperheisiin.

Perhehoitoliitto ry:n hallitus ja Meidän sakki -hankkeen sijaisvanhempien verkosto julkaisivat 12.1.2021 kannanoton, jossa esitetään käytännön toimia lastensuojelun perhehoidon valvonnan vahvistamiseksi. Ehdotukset kohdistuvat perheiden, perhehoitajien ja vanhempien tapaamisiin ja näiden tapaamisten sisältöihin, suunnitelmallisuuteen, vuorovaikutusosaamisen kehittämiseen, koko perheen tukeen ja perhehoidon toimintaohjeisiin. Lisäksi kannanotossa tehdään ehdotuksia siitä, mitä asioita koko sijaisperheen tapaamisissa valvotaan.

Kannanotto on toimitettu sähköpostitse lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkariselle, sosiaali- ja terveysministeriön Lapset ja nuoret -yksikön neuvottelevalle virkamiehelle Susanna Hoikkalalle ja terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Erityispalvelut-yksikön päällikölle Helena Ewaldsille

Lue kannanotto kokonaisuudessaan täältä (pdf-tiedosto).

Lisätiedot: Emilia Säles, hankepäällikkö, Meidän sakki -hanke, p. 0400 448 084, emilia.sales@perhehoitoliitto.fi

Avainsanat: , , , , , , ,