STEA esittää yli 800 000 euron avustuksia Perhehoitoliitolle vuodeksi 2021

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA julkaisi torstaina 3.12. avustusehdotuksensa vuodelle 2021. Ehdotuksen mukaan Perhehoitoliitto saisi ensi vuonna toimintaansa varten eri avustuksia yhteensä 806 376 euroa, kun määrä oli tänä vuonna runsaat 1,1 miljoonaa euroa.

– Rahoitusesitys turvaa toimintaedellytyksemme myös ensi vuonna, joskin edellytykset pienenevät hieman. Vaikka ikäihmisten perhehoitoon suunnattu avustus vähenee, pystymme toteuttamaan myös ikäihmisten puolelle suunniteltuja tapahtumia, Perhehoitoliiton toiminnanjohtaja Merja Lehtiharju ja kehittämispäällikkö Maria Kuukkanen kommentoivat.

”Rahoitusesitys turvaa toimintaedellytyksemme myös ensi vuonna, joskin edellytykset pienenevät hieman.”

-Merja Lehtiharju ja Maria Kuukkanen

Perhehoitoliitolle esitetyistä avustuksista 361 900 euroa on yleisavusta ja loput on kohdennettu seuraavasti:

• 193 000 euroa ikäihmisten Kotona perheessä -hankkeeseen
  • 145 000 euroa ikäihmisten perhehoitoon
  • 83 476 euroa sijaiskotinuorten vertaistukitoimintaan
  • 23 000 euroa jäsenjärjestöavustuksiin, jotka Perhehoitoliitto jakaa eteenpäin jäsenyhdistysten käyttöön.

”Vaikka ikäihmisten perhehoitoon suunnattu avustus vähenee, pystymme toteuttamaan myös ikäihmisten puolelle suunniteltuja tapahtumia.”

-Merja Lehtiharju ja Maria Kuukkanen

Lisäksi Perhehoitoliitolle vuodeksi 2020 myönnetyistä STEAn avustuksista yli 150 000 euroa siirtyy koronaepidemian vuoksi käytettäväksi vuonna 2021. Näistä suurin osa (83 500 euroa) menee sijaisperheiden sisaruussuhteita vahvistavan Meidän sakki -hankkeen käyttöön.

Lopullisen päätöksen ensi vuoden avustuksista tekee sosiaali- ja terveysministeriö alkuvuodesta 2021. STEA toimii sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä. Se hallinnoi sosiaali- ja terveysjärjestöjen yleishyödylliseen sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävään toimintaan kohdistuvia avustuksia, jotka ovat Veikkaus Oy:n pelituottoa.

Perhehoitoliiton toimintaa tukee vuonna 2021 myös Kuluttajaosuustoiminnan säätiö KOTS. Se myönsi syksyllä Perhehoitoliitolle 31 600 euron avustuksen liiton nuorisotyön toteuttaman Vertaisuutta asuinpaikasta riippumatta -hankkeen jatkolle.

Avainsanat: , , , , ,