Valiokunta: Perhehoitoperheiden kasvaneet elinkustannukset huomioitava kulukorvauksissa

Ihmisiä istuu kokouksessa koronamaskit naamalla.
Arkistokuva sosiaali- ja terveysvaliokunnan kokouksesta 4.11.2020. Kuva: Hanne Salonen / Eduskunta

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta kehottaa kuntia ja kuntayhtymiä huomioimaan perhehoitoperheiden kasvaneet elinkustannukset perhehoitajille maksamiensa kulukorvausten suuruudessa. Perhehoitoliitto on vedonnut kuntiin ja kuntayhtymiin saman asian puolesta.

Valiokunta kirjasi asian 17. marraskuuta mietintöönsä, joka koskee hallituksen lakiesitystä joulukuun 2022 lapsilisien maksamisesta kaksinkertaisina. Ylimääräisen lapsilisän saavat myös ne lastensuojelun perhehoitajat, joille Kela maksaa sijoitetun lapsen lapsilisän ja joilla se lasketaan osaksi lapsesta syntyvien kuukausittaisten kulujen korvausta.

Osa kunnista ja kuntayhtymistä kuitenkin perii perhehoitoon sijoitetun lapsen lapsilisän itselleen kattaakseen muun muassa perhehoidon ostopalveluiden kuluja. Tällaisessa tilanteessa olevat lastensuojelun perhehoitajat eivät ole oikeutettuja myöskään joulukuussa maksettavaan ylimääräiseen lapsilisään.

Perhehoitoliiton näkemyksen mukaan kaikkien perhehoitoperheiden tulisi saada vähintään ylimääräisen lapsilisän suuruinen korotus kulukorvauksiinsa kasvaneiden elinkustannusten kattamiseksi.

Lisätiedot

Edit 22.11.2022: Korjattu valiokunnan mietinnön päivämääräksi 17.11.2022. Alun perin tekstissä luki 18.11.2022.

Avainsanat: , , , , ,