Kosketuksen voima ja kauneus – Kinestetiikan opeista apua perhehoitoarkeen

Perhehoitajien kinestetiikkakoulutuksessa opetellaan oikeanlaisia kosketuksia ja pohditaan, mitä ihmisen käsitykselle omasta arvosta ja kehonkuvasta tapahtuu, jos avustavat kädet ovat kovin kiireiset tai otteet tuottavat epämukavuutta.

Perhehoitajien kinestetiikan pilottikoulutuksen ensimmäinen päivä on aluillaan. Kouluttaja Päivi Savolainen kerää ikäihmisiä hoitavien perhehoitajien arjesta nousevia tarpeita. Päivän aikana tutustumme kinestetiikan perusperiaatteisiin. Harjoittelemme toinen toisillamme, opettelemme käyttämään apuna omaa kehoamme, palloja ja lakanaa.

Miltä erilaiset tavat koskettaa tuntuvat? Yllätys, kuinka kevyellä kosketuksella, tuella ja toimintavihjeillä on mahdollista auttaa toista ihmistä saamaan omat voimavaransa käyttöön ja toimimaan itse. On pysäyttävää tuntea omassa kehossaan se, kuinka painavalta, rennolta ja lämpimältä koko pituudeltaan levollisesti kosketettu raaja tuntuu verrattuna toiseen kosketusta vaille jääneeseen pariinsa.

Mieleen nousee, mitä muuta on vaarassa kuolla, jos ihmisen kaipuu hyvään kosketukseen joutuu vain hiljalleen sammumaan? Päivi saa ajattelemaan, mitä ihmisen käsitykselle omasta arvosta ja kehonkuvasta tapahtuu, jos avustavat kädet ovat kovin kiireiset tai otteet tuottavat epämukavuutta, jopa kipua. Opettelemme napakoiden sormenpääotteiden ja kainaloista nostamisen sijaan tarttumaan laajalla kämmenotteella, käyttämään omaa kehoa ja uusia tapoja auttaa. Samalla toimimme viisaasti myös oman kehon kuormittumista ja ergonomiaa ajatellen!

Mitä ihmisen käsitykselle omasta arvosta ja kehonkuvasta tapahtuu, jos avustavat kädet ovat kovin kiireiset tai otteet tuottavat epämukavuutta, jopa kipua.

Pohdimme, mitä tai kuka toinen ihminen on minulle. Sinä vai hän, ei kai sentään se? Dialoginen suhde kutsuu pysähtymään, katsomaan toista ihmistä, olemaan yhdessä tässä. Se luo ja ylläpitää yhteyttä. Pohdimme, millä kaikilla tavoilla tätä eletään todeksi perhehoidon erilaisissa tilanteissa. Päivi muistuttaa ikäihmisen kanssa juttelemisen, hänelle luontaisen toimintatavan myötäilemisen ja yhteispelin hakemisen merkityksestä. Nämä luovat perustan opittujen toimintatapojen hyödyntämiselle arjen erilaisissa tilanteissa.

Ennen pilottikoulutuksen toista, helmikuussa 2021 järjestettävää koulutuspäivää saimme tehtäväksi harjoitella opittuja asioita perhehoitotilanteissa. Jelppinä asioiden mieliin palauttamiseksi toimii loistavasti Perhehoitoliiton uunituore kinestetiikkavideo. Se kannattaa ihan kaikkien käydä kurkkamassa. Kun talven liukkailla menet seuraavan kerran käymään vaikkapa Ärrällä, apuasi voidaan tarvita!

Katso video tästä:

Marraskuussa 2020 käynnistyneisiin kahteen kinestetiikan koulutusryhmään osallistuu yhteensä 26 ikäihmisiä hoitavaa perhehoitajaa. Uudet kaksi koulutusta toteutetaan vuoden 2021 aikana. Ilmoittelemme niistä alkuvuonna.

Avainsanat: , , , , ,

Kommentoi artikkelia