Perhehoidon mentorointi toiveiden tynnyrinä

Mentorointikoulutuksissa mentoroinnin paikkaa hahmotellaan myös odotusten kautta. Millaisin odotuksin mentorointiprosessiin lähtevä perhehoitaja eli aktori on? Mitä odotuksia on mentoritoimintaa järjestävällä? Entä mitä mentori odottaa? Saako myös hänellä olla toiveita?

Tunnisteltaessa aktorin odotuksia toiveena on kuulluksi ja nähdyksi tuleminen – kiireettä. Joskus aktorilla on palava tarve saada konkreettisia vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin mentorin kokemusten kautta – kiireelläkin. Toisinaan armollinen ja luottamuksellinen suhde mahdollistaa omien tunteiden jakamisen ja niiden äärelle pysähtymisen. Tämä on harvinaista herkkua, koska arjessa toisten tunteiden ja tarpeiden huomioiminen on pääosassa. Aktori toivoo lupaa olla keskeneräinen sekä pallottelupintaa ajatuksilleen ja tunteilleen.

Mitä järjestävä taho odottaa? Ainakin työskentelyä yhdessä asetettua tavoitetta kohden. Joskus tavoitteet mentoroinnille voivat olla laajoja ja yleisiä, kuten perhehoitajan identiteetin vahvistuminen. Toisinaan tavoitteita on tarkoituksenmukaista asettaa pienemmässä mittakaavassa, esimerkiksi tietyn muutosvaiheen yli selviäminen.

Jotta suunta säilyy, on tavoitetta tarkistettava myös prosessin aikana. Yhdessä asetettujen tavoitteiden suuntaan työskentelyn lisäksi organisaatio toivoo omien arvojensa huomioimista työskentelyssä.

Mentorointia järjestävän tahon velvollisuus on odottaa salassapitovelvollisuuden säilyttämistä. Sopimus mentoroinnista ei oikeuta jakamaan salassapidettävää tietoa ilman asianosaisilta saatua lupaa. Omista tunteistaan, ajatuksistaan ja kokemuksistaan on aina lupa kertoa.

Mentori on tehtävässään aktoria varten, ja sen vuoksi hänen odotuksensa kohdistuvat sisällön sijaan edessä olevaan prosessiin. Mentorin saappaisiin asettauduttaessa toiveeksi nousee usein aktorin uskallus heittäytyä dialogiseen prosessiin mentorin kanssa. Aktorilta toivotaan avoimuutta sekä kykyä ja tahtoa ottaa hyöty irti prosessista.

Mentorin odotukset mentorointia järjestävään tahoon liittyvät mentoroinnin järjestämiseen ja yhteistyöhön. Sujuvat käytännöt, kannustava tuki tehtävään ja järjestäjän luottamus prosessiin tekevät tilaa oleelliselle eli aktorin ja mentorin dialogille.

Niin aktorin, mentorin kuin mentoritoiminnan järjestäjänkin yhteinen toiveita kokoava sana voisi olla toivo. Toivo on mentoritoiminnan ydin. Toivo siivittää perhehoitajaa kasvutarinassaan eteenpäin.

Perhehoitoliiton seuraava mentorointikoulutus alkaa maaliskuussa 2021. Lisätietoja ja ilmoittautumisohjeet löydät tapahtumakalenterista.

Avainsanat: , , , ,

Kommentoi artikkelia