Mitä yhteistä on Tinderillä ja ikäihmisten perhehoidolla?

Perhehoitajan ja ikäihmisen kemioiden on kohdattava, jotta perhehoitoarki voi rullata sujuvasti. Voisiko perhehoitajaa ja ikäihmistä yhdistäviä teemoja kartoittaa etukäteen vähän samaan tapaan kuin deittisovellus Tinderissä, Perhehoitoliiton Hanni Salo pohtii.

Kuvituskuva: Adobe Stock

Olemme Perhehoitoliiton Kodista kotiin -hankkeessa pohtineet, mitkä seikat määrittävät sitä, millaiset ikäihminen, perhehoitaja ja perhekoti sopivat yhteen. Syyskuun 2023 aikana pääsimme pysähtymään saman kysymyksen äärelle kahdessa työpajassa yhteensä parinkymmenen ikäihmisen kanssa.

Työpajoissa pohdittiin, kuinka iso merkitys on sillä, että ikäihmisellä on perhekodissa oma huone, jonka ikkunasta voi ihailla luonnon kauneutta ja vaihtuvia vuodenaikoja. Huomioita tehtiin siitä, miten riitoja voi syntyä, kun ihmiset haluavat katsoa eri ohjelmia televisiosta, ja mietittiin, kuinka monta televisiota perhekodissa pitäisi olla.

Hengellisyys, poliittisuus, luokkatausta ja se, että “vanhemmat miehet tarvii sen viskin”, nousivat keskusteluissa myös esiin, kun mietittiin, minkälaiset ihmiset ja aatteet voivat elää sovussa ja hyvässä hengessä yhteisessä kodissa.

Jo ennen työpajoja, hankkeen käynnistyttyä, me hankeen työntekijät pähkäilimme asiaa muun muassa Ikäinstituutin huikean kokeneen ja asiantuntevan Erja Rappen kanssa. Kerroin kollegoille, miten hieman samankaltaista yhteensovittamista tehdään deittisovellus Tinderissä.

Tinderissä voi valita itselleen parhaiten sopivan vastauksen esimerkiksi sellaisiin aiheisiin kuin, millaista suhdetta on etsimässä, mitä kieliä osaa, onko lapsia ja haluaako niitä lisää sekä millaisia rakkaudenosoituksia toivoo. Olennaista tietoa joillekuille ovat myös horoskooppimerkki ja koulutustaso.

Tinderissä elämäntapaa kuvataan kertomalla mahdollisista lemmikeistä tai lemmikkihaaveista, päihteiden käytöstä, treenaamisesta ja ruokavaliosta. Myös somenkäyttö ja unirytmi löytyvät valikosta. Tinderissä voi jakaa muille myös tiedon ammatistaan ja oman tunnusbiisin.

”Tärkeintä on se, että perhekodissa on oikeanlainen tunnelma ja perhehoitajan kanssa osuvat ajatukset ja huumorintaju yksiin.”

Ikäihmisten kanssa käydyistä keskusteluista ja heidän jatkamistaan lauseiden aluista olemme alkaneet hahmotella vastaavan kaltaisia teemoja, joiden yhteensovittamisella voisi etukäteen tunnistaa yhteensopivia ikäihmisiä ja perhehoitajia ja -koteja. Näitä teemoja voisivat olla esimerkiksi oma rauha, yhteinen tekeminen, arjen rutiinit, suhtautuminen päihteisiin, asukkaiden autonomia ja perhekodin fyysiset tilat.

Päällimmäiseksi ajatukseksi on kuitenkin noussut, että tärkeintä on se, että perhekodissa on oikeanlainen tunnelma ja perhehoitajan kanssa osuvat ajatukset ja huumorintaju yksiin. Toisin sanoen kemioiden pitää kohdata.

Mutta mistä kemia syntyy, miten sen voi pilkkoa ja määritellä? Vaatiiko se mannapuuroa ja mansikkaa? Lupaamme kertoa, jos keksimme menestysreseptin!

Ainakin se tiedetään, että jos Kodista kotiin -hanke menisi Tinderiin, sen tunnusbiisi olisi Neon 2:n Kemiaa

Lähikuvassa Perhehoitoliiton Hanni Salo

Hanni Salo