Monan perhe tarjoaa kodin ikäihmisille – Perhehoito on ihmisläheinen hoivan muoto

Mona Moisander aikoi alun perin sijaisvanhemmaksi, mutta ikäihmisten perhehoito osoittautui lopulta hänen jutukseen. Totuttelu perhehoidon arkeen alkoi sijaistamalla muiden perhekodeissa, joissa mukana kulki usein hänen pieni Eino-poikansa. Kesällä 2024 oli aika avata oma perhekoti.

Teksti: Olli Koikkalainen

Tammelalainen Mona Moisander sai kolmisen vuotta sitten Whatsapp-ryhmän kautta viestin, jossa etsittiin sijaista Hausjärven Hikiällä toimivaan ikäihmisten perhekoti Pääsynpesään.

Moisander oli käynyt pari vuotta aiemmin ikäihmisten perhehoidon ennakkovalmennuksen ja aikanaan myös sijaisvanhemmuuteen perehdyttävän PRIDE-valmennuksen. Nyt elämäntilanne oli sopiva kokeilla perhehoitajan tehtävää käytännössä, ja hän tarttui tilaisuuteen.

Se kannatti: Henkilökohtaisena avustajana työskennellyt Moisander ihastui ikäihmisten perhehoitoon siinä määrin, että ryhtyi sijaistamaan Pääskynpesän perhehoitajia säännöllisesti. Innostuttuaan perhehoidosta hän alkoi etsiä aktiivisesti myös muita sijaistuskohteita, ja toinen vakituinen paikka löytyi hyvinkääläisestä ikäihmisten perhekodista.

– Perhehoidossa parasta on se, että siinä hoitaja pysyy samana, hoitaja ja hoidettava ovat perheenjäseniä ja elävät arkea yhdessä. Perhehoitajana olen voinut itsekin paremmin kuin esimerkiksi silloin, kun olin töissä kotihoidossa. Kun hoitajalla ei ole jatkuvaa kiirettä ja painetta, hoidettavillakin on mukavampaa, ja se heijastuu myös heihin, Moisander sanoo.

Katso tästä Perhehoitoliiton tuottama video Pääskynpesän perhekodista (artikkeli jatkuu videon alla):

Leppoisa joulu ”muorison” kanssa

Moisander perheineen asuu Lounais-Hämeen Tammelassa Riihivalkaman kylässä. Maalaistalossa on poneja, kanoja, pupuja ja muita eläimiä. Lähtiessään valmentautumaan ikäihmisten perhehoitajaksi Moisanderin mielessä oli ollut, että oman kodin voisi muuntaa perhekodiksi. Se tuntui kuitenkin liian suurelta hypyltä tuntemattomaan, joten alkuun oli hyvä lähteä sijaishoitajana.

Seuraavan askeleen aika koitti kesällä 2023. Pääskynpesän perhehoitajat aikoivat pitää kerralla pidemmän vapaan, jonka ajan perhekodin asukkaat olisivat muualla. Moisander mietti, että mikseivät mummot voisi tulla hänen kotiinsa tutun hoitajan luokse ikään kuin kesälomalle.

Idea toteutettiin, ja Pääskynpesän neljä mummoa viettivät kesällä kaksi viikkoa Tammelan maalaismaisemissa. Tätä varten taloon rakennettiin kulkuramppi, keskikerrokseen jaettiin asukkaiden makuutilat kaappien ja verhojen avulla ja lisäiltiin tarpeellisiin paikkoihin tukikahvoja.

Jakso sujui mukavasti, ja pian sen jälkeen sovittiin, että samat mummot tulevat viettämään myös joulua Moisanderin perheen kanssa.

– Meillä meni myös jouluviikko ”muorison” kanssa leppoisasti ja aika perinteisissä merkeissä. Käytiin joulusaunassa, syötiin jouluruokia, laulettiin ja odotettiin joulupukkia. Vanhemmat lapseni olivat isänsä luona, mutta nuorimmaiseni oli kotona ja jakoi lahjoja mummojen iloksi, Moisander kertoo.

”Perhehoidossa parasta on se, että siinä hoitaja pysyy samana, hoitaja ja hoidettava ovat perheenjäseniä ja elävät arkea yhdessä.”

Perhehoitaja Mona Moisander

Onnistuneiden koejaksojen jälkeen Moisander vakuuttui, että haave omasta perhekodista olisi toteutettavissa. Alkoi remontointi, sillä koejaksot olivat osoittaneet, että esimerkiksi wc-tilojen olisi hyvä olla laajemmat. Keittiökin kaipasi pieniä muutoksia, jotta ruoanlaitto sujuu mahdollisimman helposti.

Ilopilleri Eino on kaivattua seuraa

Kesällä 2024 kaikki oli viimein valmista, ja Riihikodoksi nimetty perhekoti avasi ovensa ikäihmisille. Kyseessä on Lounais-Hämeen ensimmäinen ikäihmisten perhekoti. Alkukesästä Riihikodossa kävi viikon hoitojaksolla edellisvuodelta tuttu porukka Pääskynpesästä, ja heinäkuussa tulivat ensimmäiset uudet asukkaat eripituisille jaksoille.

Riihikotoon voidaan ottaa ikäihmisiä asumaan joko pitkäaikaisesti tai lyhyiksi intervallijaksoiksi. Ainakin aluksi Mona Moisander keskittyy lyhytaikaiseen perhehoitoon, sillä sille tuntuu olevan kysyntää. Lyhytaikaisten perhehoitojaksojen toteuttaminen on myös käytännöllisempää perheen muun arjen kannalta, kun perheessä on toistaiseksi vain yksi perhehoitaja. Moisanderin puoliso aikoo käydä perhehoidon ennakkovalmennuksen myöhemmin.

Moisander kuvailee itseään kotihiireksi. Hänen mukaansa perhehoitajuus on elämäntapa, joka mahdollistaa kotoilun ja tuo elämään merkityksellistä sisältöä. Perhehoito on myös siitä harvinainen ala, että sillä on voinut toimia myös vauva-aikana. Moisanderin nyt 2-vuotias Eino-poika on nimittäin kulkenut muutaman kuukauden ikäisestä lähtien äitinsä mukana perhehoidon maailmassa.

– Monella alalla ei varmaan katsota hyvällä, jos haluaa tuoda pienen lapsen mukanaan, mutta perhekodeissa on välillä jopa toivottu, että otathan sitten Einon mukaan, kun tulet sijaistamaan. Hän on sellainen ilopilleri, joka piristää ikäihmisiä. Tätä kautta Eino on myös tottunut vieraisiin ihmisiin ja paikkoihin, eikä päiväkotiin menokaan juuri itkettänyt. Nytkin hän on katsonut joka arki-ilta yhdessä erään asukkaamme kanssa Pikku Kakkosen ja Emmerdalen, Moisander kertoo.

Perhehoito on Inhimillistä hoivaa tavallisessa kodissa lyhyt- tai pitkäaikaisesti

• Perhehoito voi sopia ikääntyneelle, jonka arkea vaikeuttavat esimerkiksi turvattomuus, yksinäisyys, alkava muistisairaus, hankaluudet päivittäisissä toimissa, vaikeudet päivärytmissä tai masentuneisuus.
  • Perhehoitoa voidaan järjestää perhehoitajan kodissa (perhekodissa) tai perhehoitaja voi tulla ikäihmisen kotiin. Perhehoito voi olla joko voi lyhyt- tai pitkäkestoista ja osa- tai ympärivuorokautista.
  • THL:n selvityksen mukaan yli 3 300 ikäihmistä sai perhehoitoa vuonna 2021. Sittemmin määrä on kasvanut runsaasti. Eniten tarjolla on lyhytkestoista, ympärivuorokautista perhehoitoa perhekodissa.
  • Hyvinvointialueet määrittelevät perhehoidon myöntämisperusteet, arvioivat ikääntyneen palveluiden tarpeen, perivät perhehoidossa olevalta asiakasmaksun, maksavat perhehoitajille hoitopalkkiot ja kustannusten korvaukset, hyväksyvät henkilön soveltuvuuden perhehoitajaksi ja kodin soveltuvuuden perhekodiksi sekä valvovat perhehoitoa.
  • Jos olet kiinnostunut toimimaan ikääntyneiden perhehoitajana tai perhehoito voisi sopia läheisellesi, ota yhteyttä omaan hyvinvointialueeseesi. Ikäihmisten perhehoidon yhteystietoja löytyy esimerkiksi Perhehoitoliiton ylläpitämältä perhehoitajaksi.fi-sivustolta.
  • Lataa täältä Perhehoitoliiton tuottama maksuton esite ikäihmisten perhehoidosta.

Piditkö lukemastasi? Julkaisemme pienen osan Perhehoito-lehden sisällöstä tällaisina maksuttomina verkkoartikkeleina. Lehden kaikki sisällöt saat luettavaksesi tilaamalla Perhehoito-lehden joko printtinä tai digitaalisena näköislehtenä. Samalla tuet Perhehoitoliiton toimintaa!

Avainsanat: , , , , , ,