Keski-Suomen Perhehoitajat ry lopetti toimintansa

Keski-Suomen Sijaisvanhemmat Kesiva ry:n logo.
Keski-Suomen Perhehoitajat ry:n entiset jäsenet voivat halutessaan liittyä alueen toiseen perhehoitoyhdistykseen, Kesivaan, kunhan Kesivan sääntömuutos ensin mahdollistaa sen.

Keski-Suomen Perhehoitajat ry on ajanut kaiken toimintansa alas syksyn ja loppuvuoden 2023 aikana. Yhdistys päätti lakkauttamisestaan lokakuussa ylimääräisessä kokouksessaan äänin 5–1.

– Yhdistyksen purkaminen on ollut esillä jo yli kymmenen vuotta, sillä toiminta on ollut vuosikausia hyvin hiljaista. Nyt kun puheenjohtaja ja sihteeri eivät halunneet jatkaa enää tehtävässään, teimme päätöksen. Harmi, ettei toimintaa saatu jatkettua, yritystä kyllä oli, yhdistyksen sihteerinä toiminut Elisa Murtomäki kertoo.

Vuonna 1987 perustettu ja samana vuonna Perhehoitoliittoon liittynyt yhdistys toimi yhdyssiteenä Keski-Suomen alueen ikäihmisten, kehitysvammaisten ihmisten ja mielenterveyskuntoutujien perhehoitajille. Yhdistyksellä oli tänä vuonna 44 maksavaa jäsentä.

– Kiitän kaikkia yhdistyksemme jäseniä. Perhehoitajien eteen tehtävä työ jatkuu, ja oma uskoni perhehoitoon ja perhehoitajiin on vankkumaton. Olette tärkeitä, Murtomäki muistuttaa.

Keski-Suomen Perhehoitajat ry:ltä jälkeen jääneistä varoista puolet, eli runsaat 2 300 euroa, lahjoitettiin Perhehoitoliitolle. Liiton hallitus päätti joulukuussa, että varat käytetään yhdistyksen toiveen mukaisesti ikäihmisten perhehoidon hyväksi vuoden 2024 aikana.

Kesiva valmistautuu vastaanottamaan uusia jäseniä

Keski-Suomen alueen toinen perhehoitoyhdistys, Keski-Suomen Sijaisvanhemmat Kesiva ry, on käynnistänyt sääntömuutosprosessin. Kun se saadaan päätökseen,myös Keski-Suomen Perhehoitajien entiset jäsenet voivat halutessaan liittyä Kesivaan. Kesivan nykyisten sääntöjen mukaan yhdistys on tarkoitettu vain lastensuojelun perhehoitajille eli sijaisvanhemmille.

– Modernisoimme samalla sääntöjämme muutenkin. Yhdistyksen nimenä säilyy todennäköisesti Kesiva, mutta se saatetaan muuttaa esimerkiksi muotoon Keski-Suomen sijaisvanhemmat ja perhehoitajat ry, Kesivan puheenjohtaja Paula Kuivakangas kertoo.

Vuonna 1979 perustettu Keski-Suomen Sijaisvanhemmat Kesiva ry on Perhehoitoliiton vanhin jäsenyhdistys. Vuoden 2022 lopussa yhdistyksessä oli 228 jäsentä.

Perhehoitoliiton varsinaisia jäseniä ovat 20 perhehoitoyhdistystä, kolme kunniajäsentä ja kaksi kumppanuusjäsenjärjestöä. Lisäksi Perhehoitoliitolla on neljä yhteisökannatusjäsentä. Perhehoitoyhdistyksissä oli vuoden 2022 lopussa lähes 4 000 jäsentä.

Avainsanat: , , , , ,