Ministeri Sarkkinen: Perhehoitajien sosiaaliturvan kehittämistarpeet ovat komitean arvioitavina

Nainen istuu pöydän päässä kädet ristissä ja katsoo kameraan.
Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen. Kuva: Lauri Heikkinen / Valtioneuvoston kanslia

Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen (vas.) on vastannut keskustan kansanedustajien jättämään kirjalliseen kysymykseen, joka koski perhehoitajien sosiaaliturvan kehittämistä.

Kansanedustajat huomauttivat kysymyksessään perhehoitajien sosiaaliturvan keskeisistä ongelmakohdista ja kysyivät, miten valmisteilla olevassa sosiaaliturvauudistuksessa on otettu huomioon perhehoitajien sosiaaliturvan kehittämistarpeet.

Vastauksessaan ministeri totesi asian nykytilan, eli ettei toimeksiantosuhteisena perhehoitajana toimiminen esimerkiksi täytä palkansaajan työttömyyspäivärahan edellytyksenä olevaa työssäoloehtoa eikä perhehoidosta maksettava hoitopalkkio vaikuta ansioturvan tasoon.

Sovitellussa työttömyysturvassa syntyy ongelmia, kun kyse on tavanomaisesta palkkatyöstä tai yritystoiminnasta poikkeavista tilanteista, kuten omais- tai perhehoidosta.

Sarkkinen muistutti, että sosiaaliturvan kokonaisuudistusta valmisteleva komitea on todennut ongelmalliseksi muun muassa sen, ettei sosiaaliturva tunnista kaikkia työn ja tulojen sekä elämäntilanteiden yhdistelmien muotoja. Lisäksi sovitellussa työttömyysturvassa syntyy ongelmia, kun kyse on tavanomaisesta palkkatyöstä tai yritystoiminnasta poikkeavista tilanteista, kuten omais- tai perhehoidosta.

Sarkkisen mukaan sosiaaliturvakomitean jaostot valmistelevat ratkaisuehdotuksia ja osana valmistelua arvioidaan myös perhehoitajana toimivien henkilöiden sosiaaliturvan kehittämistarpeita.

Vuonna 2020 toimintansa aloittaneessa sosiaaliturvakomiteassa on edustajia kaikista eduskuntapuolueista. Sen toimikausi jatkuu nykyisen ja seuraavan hallituskauden ajan kevääseen 2027.
Perhehoitajien sosiaaliturvan parantaminen on myös yksi Perhehoitoliiton tärkeimpiä päämääriä.

Avainsanat: , , , , , ,