Muuttunut laintulkinta heikensi toiminimellä toimivien perhehoitajien työttömyysturvaa – Perhehoitoliitto vaatii muutosta

Toiminimellä toimivien toimeksiantosuhteisten perhehoitajien mahdollisuus päästä yrittäjien työttömyyskassan eli Yrittäjäkassan jäseniksi on muuttunut työttömyysturvalain tulkinnan vuoksi.

Koska perhehoitajilla ei yleensä ole Yel- tai Myel-vakuutusta, he eivät voi liittyä Yrittäjäkassaan eikä heillä siten ole mahdollisuutta ansiosidonnaiseen päivärahaan työttömyysajalta. Mikäli toiminimellä toimivalla perhehoitajalla on kuitenkin perhehoitotehtävän lisäksi muuta yritystoimintaa, hänellä on mahdollisuus Yrittäjäkassan jäsenyyteen.

Työttömyyskassaongelma alleviivaa yleisemminkin toimeksiantosuhteisten perhehoitajien sosiaaliturvaan liittyviä isoja haasteita. Perhehoitajat eivät voi saada millään järjestelmällä perhehoitajan tehtävänsä perusteella ansiosidonnaista työttömyysturvaa itselleen. Vaikka perhehoitaja hoitaa julkista hallintotehtävää, hän joutuu kantamaan perhehoidon päättymiseen tai muutostilanteisiin liittyvät riskit yksin.

– Perhehoitajan aseman selkiyttäminen on täysin välttämätöntä, jotta perhehoitajien saatavuus voidaan turvata myös jatkossa. Perhehoidon ensisijaisuus lastensuojelun sijaishuollossa ja odotukset erityisesti ikäihmisten perhehoidon määrän lisääntymiselle ovat räikeässä ristiriidassa perhehoitajan asemaan liittyvän turvattomuuden kanssa, Perhehoitoliiton toiminnanjohtaja Merja Lehtiharju toteaa.

”Perhehoidon ensisijaisuus lastensuojelun sijaishuollossa ja odotukset erityisesti ikäihmisten perhehoidon määrän lisääntymiselle ovat räikeässä ristiriidassa perhehoitajan asemaan liittyvän turvattomuuden kanssa.”

-Merja Lehtiharju

Perhehoitoliitto on päivittänyt kotisivujensa Usein kysytyt kysymykset -osion vastauksia, jotka koskevat toiminimellä tehtävää toimeksiantosuhteista perhehoitoa.

Lue sivuiltamme lisää perhehoitajan työttömyysturvasta.

Lisätiedot: Perhehoitoliiton toiminnanjohtaja Merja Lehtiharju, merja.lehtiharju@perhehoitoliitto.fi, p. 040 310 1441.

Avainsanat: , , , ,

Kommentoi artikkelia