Miten mielenterveyskuntoutujien perhehoitajaksi tullaan

Mies ja nainen istuvat keittiön pöydän äärellä. Heillä on muumimukit kädessä.
Perhehoitajat Mauri ja Ulla Manninen kesällä 2021. Lue Mannisten tarina klikkaamalla kuvaa. Kuva: Kotialbumi

Mielenterveyskuntoutujien perhehoitajaksi voidaan hyväksyä henkilö, joka on koulutuksensa, kokemuksensa tai henkilökohtaisten ominaisuuksiensa perusteella sopiva antamaan perhehoitoa. Perhehoitajan hyväksyy tehtävään hyvinvointialue.

Mielenterveyskuntoutujan perhehoitajalta ei edellytetä tiettyä koulutus- tai työtaustaa, jos perheeseen sijoitetaan korkeintaan neljä hoidettavaa. Perhehoitajan tehtävästä kiinnostuneen tulee saada ennakkovalmennus tehtävään. Jos perhehoitajuutta pohtiva elää parisuhteessa, on suositeltavaa, että parisuhteen kaikki aikuiset osallistuvat valmennukseen, jos suunnitelmissa on perhehoito perhehoitajan kodissa.

Mielenterveyskuntoutujien perhehoitajalta edellytettävät valmiudet

1. Tukea hyvän elämän edellytysten toteutumista
  2. Tukea kuntoutujaa hänen omien voimavarojensa hyödyntämisessä
  3. Tukea perhehoidossa olevan henkilön läheissuhteita
  4. Tehdä yhteistyötä perhehoidossa olevan henkilön asioissa
  5. Sitoutua perhehoitajan tehtävään

Ennakkovalmennus

Ennakkovalmennuksen tarkoitus on antaa tietoa ja mahdollisuus perehtyä perhehoitajan tehtävään. Toimeksiantosuhteisen perhehoidon järjestämisestä hyvinvointialue. Hyvinvointialue voi rekrytoida ja valmentaa perhehoitajia alueelleen itse tai ostaa valmennuksen yksityiseltä toimijalta, kuten esimerkiksi perhehoitopalveluja tuottavalta yritykseltä, järjestöltä tai oppilaitokselta.

Aikuispsykiatrista perhehoitoa mielenterveyskuntoutujille järjestävät tällä hetkellä (syksyn 2023 tilanne) ainakin Helsingin kaupunki, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue, Etelä-Karjalan hyvinvointialue, Pirkanmaan hyvinvointialue ja Kanta-Hämeen hyvinvointialue.

Mielenterveyskuntoutujien perhehoidon ennakkovalmennuksen ryhmätapaamisten teemat

1. Tietoa perhehoidosta
  2. Turvallisuus ja toivo perhehoidossa
  3. Mielenterveyden sairaudet ja häiriöt
  4. Kuntoutumista tukeva perhehoitoarki
  5. Mielenterveyskuntoutuja ja perheet muutoksessa
  6. Kokemuksia perhehoidosta
  7. Perhehoitajan asema

Kiinnostus perhehoidon mahdollistamiseen myös mielenterveyskuntoutujille on lisääntynyt. Perhehoitoliitto on tekemässä yhteistyössä muun muassa alan asiantuntijajärjestöjen ja Kiteen evankelisen opiston kanssa valmennusohjelmaa mielenterveyskuntoutujien perhehoitoa varten.

Lue seuraavaksi