Miten vammaisten ihmisten perhehoitajaksi tullaan?

Mies ja nainen seisoo metsätien varressa. Maassa on vähän lunta. Taustalla näkyy taloja, metsikköä ja tietä pitkin kävelevä ihminen.
Perhehoitajat Heli ja Jyrki Vehkavuori. Lue Vehkavuorten tarina klikkaamalla kuvaa. Kuva: Suvi-Tuuli Kankaanpää

Vammaisten lasten tai aikuisten perhehoitajaksi voidaan hyväksyä henkilö, joka on koulutuksensa, kokemuksensa tai henkilökohtaisten ominaisuuksiensa perusteella sopiva antamaan perhehoitoa. Perhehoitajan hyväksyy tehtävään kunta tai kuntayhtymä ja vuodesta 2023 alkaen hyvinvointialue. Perhehoitajalta ei edellytetä tiettyä koulutus- tai työtaustaa, jos perheeseen sijoitetaan korkeintaan neljä hoidettavaa.

Perhehoitajan tehtävästä kiinnostuneen tulee saada ennakkovalmennus. Jos perhehoitajuutta pohtiva elää parisuhteessa, on suositeltavaa, että parisuhteen kaikki aikuiset osallistuvat valmennukseen, jos suunnitelmissa on perhehoito perhehoitajan kodissa.

Toimeksiantosuhteisen perhehoidon järjestämisestä ja siten myös ennakkovalmennuksen järjestämisestä vastaa vuodesta 2023 alkaen hyvinvointialue. Hyvinvointialue voi rekrytoida ja valmentaa perhehoitajia alueelleen itse tai ostaa ennakkovalmennuksen esimerkiksi perhehoitopalveluja tuottavalta yritykseltä, järjestöltä tai oppilaitokselta.

Ennakkovalmennuksen tehtävänä on turvata se, että perhehoitoon tuleva lapsi, nuori ja aikuinen saavat tehtävään valmennetun perheen. Valmennukseen osallistujan oikeus on saada tietoa ja kuulla kokemuksia perhehoidosta, jotta hän yhdessä valmennuksen vetäjien kanssa voi arvioida valmiuksiaan perhehoitajan tehtävään.

Vammaisten ihmisten perhehoitajalta edellytettävät valmiudet

1. Tukea hyvän elämän toteutumista
  2. Tukea kehitystä ja toimintakykyä voimavaralähtöisesti
  3. Tukea perhesuhteita ja yhteydenpitoa muihin läheisiin
  4. Tehdä yhteistyötä
  5. Sitoutua perhehoitajan tehtävään

Perhehoito on koko perheen juttu

Kun olet hakenut joko hyvinvointialueen tai muun toimijan järjestämään ennakkovalmennukseen, valmennuksen kouluttajat keskustelevat kanssasi ennakkovalmennukseen ja perhehoitajuuden harkitsemiseen liittyvistä asioista. Keskusteluissa selvitetään myös mahdollisia esteitä perhehoitajaksi ryhtymiselle.

Perhehoitoperheenä toimiminen on koko perheen juttu, eli perheen aikuisten lisäksi on tärkeää, että perheessä jo asuvat lapset saavat tietoa ja voivat valmentautua ja harkita asiaa omalta osaltaan. Lasten kanssa asian pohtimisessa voi hyödyntää valmennusmateriaaleihin sisältyvää Meidän sakki ennakkovalmennuksessa -tehtävävihkoa. Voit tilata sen tästä linkistä.

Suomessa on käytössä KeVa-valmennusohjelma vammaisten lasten, nuorten ja aikuisten perhehoitajuudesta kiinnostuneiden ennakkovalmentamista varten. Vammaisten ihmisten perhehoidon ennakkovalmennus on prosessi, joka kestää noin kolme kuukautta ja sisältää ryhmätapaamisia, perhekohtaista työskentelyä ja yksilötehtäviä. KeVa-valmennusohjelmasta vastaa Perhehoitoliito ry. Lisätietoa valmennusohjelmasta saat täältä.

KeVa-ennakkovalmennuksen ryhmätapaamisten teemat

1. Tietoa perhehoidosta