Perhehoitoliiton liittokokous: Hyvinvointialueen kannattaa panostaa perhehoitoon

Iso joukko ihmisiä istuu pöytien takana kokouksessa.
Perhehoitoliiton liittokokous pidettiin Jyväskylässä 23.4.2022. Kuva: Tuulikki Mattila

Toimeksiantosuhteinen perhehoito on inhimillistä ja resurssiviisasta. Hyvin tuettu perhehoito on kustannustehokasta. Palvelujen järjestämisvastuun siirtyminen hyvinvointialueille mahdollistaa lasten sijaishuollon sekä aikuisten asumisen, hoivan ja huolenpidon järjestämisen ensisijaisesti perhehoidossa.

Toimeksiantosuhteisen perhehoidon järjestämiseen tarvitaan hyvän perhehoidon edellytykset turvaava perhehoidon toimintaohje sekä perhehoidon järjestämistä koordinoiva yksikkö. On selvää, että perhehoidon laadukas järjestäminen edellyttää myös hyvinvointialueella riittäviä taloudellisia, henkilöstö- ja osaamisresursseja sekä nimettyjä lastensuojelun, vammaisten henkilöiden, ikäihmisten ja mielenterveyskuntoutujien perhehoidosta vastaavia työntekijöitä.

Lauantaina 23.4.2022 Jyväskylässä kokoontunut Perhehoitoliiton liittokokous korostaa perhehoidon järjestäjien lainmukaisten toimintatapojen ja toimivan yhteistyön merkitystä perhehoidon onnistumisessa. Perhehoidon järjestämisestä ja tuottamisesta vastaavien tahojen välille tarvitaan selkeä vastuun- ja työnjako sekä perhehoitajien ja perhehoidossa olevien henkilöiden osallisuuden ja asiantuntemuksen varmistavia toimintakäytäntöjä.

Järjestöyhteistyö on turvattava

Liittokokous näkee välttämättömänä, että tulevilla hyvinvointialueilla myös perhehoidon yllättävissä ja muuttuvissa tilanteissa toimintaohje turvaa perhehoitajan toimintaedellytykset. Perhehoitajan tulee voida tuntea turvallisuutta myös elämän erityistilanteissa. Tällä hetkellä on tilanteita, joissa perhehoitaja kantaa yksin taloudellisen riskin muun muassa ennakoimattomissa perhehoidon muutostilanteissa. Tällaisissa tilanteissa myös perhehoidossa olevan henkilön hoidon ja huolenpidon ennakoitavuus ja jatkuvuus voi olla uhattuna.

Perhehoidon laadukas järjestäminen edellyttää myös hyvinvointialueella riittäviä taloudellisia, henkilöstö- ja osaamisresursseja sekä nimettyjä lastensuojelun, vammaisten henkilöiden, ikäihmisten ja mielenterveyskuntoutujien perhehoidosta vastaavia työntekijöitä.

Liittokokous painottaa järjestöyhteistyön turvaamisen merkitystä. Tulevien hyvinvointialueiden tulee huolehtia siitä, että perhehoitajien erityinen asiantuntijuus on käytettävissä perhehoidon järjestämisen prosesseissa ja kehittämisessä suunnittelusta arviointiin saakka.

Minna Ahokas jatkaa puheenjohtajana

Liittokokous valitsi Perhehoitoliiton hallituksen puheenjohtajaksi uudelle kaksivuotiskaudelle Minna Ahokkaan (Kymenlaakson Perhehoitajat ry) ja hallituksen jäseniksi erovuoroisten tilalle Veli-Pekka Johansson (Etelä-Savon Perhehoitajat ry) ja Erja Sarenius-Salmenkiven (Uudenmaan Sijaisperheet ry). Hallituskausi on kummallekin ensimmäinen.

Liittokokouksessa oli 42 osallistujaa. Perhehoitoliiton 24 varsinaisesta jäsenyhdistyksestä osallistujia oli 17:stä.

Avainsanat: , , , ,