Perhehoitoliitto ry

Perhehoitoliitto ry on valtakunnallinen toimeksiantosuhteisten perhehoitajien etujärjestö ja perhehoidon asiantuntijajärjestö, joka edistää laadukkaan perhehoidon toteutumista. Perhehoitoliitto vaikuttaa, viestii, neuvoo ja kouluttaa perhehoitoon liittyvissä asioissa sekä tukee perhehoitajia ja perhehoidossa hoidettavia lapsia ja aikuisia.

Perhehoitoliitto on olemassa, jotta perhehoitajat voisivat keskittyä tärkeimpään tehtäväänsä eli sijoitetuista lapsista ja nuorista, vammaisista lapsista ja aikuisista, mielenterveyskuntoutujista ja ikäihmisistä huolehtimiseen. Liitto tekee yhteistyötä kuntien, hyvinvointialueiden ja järjestöjen kanssa sekä toimii kansainvälisissä verkostoissa perhehoidon kehittämiseksi.

Perhehoitoliitto on perustettu vuonna 1983. Tutustu liiton ja perhehoidon historiaan täällä.

Perhehoitoliiton toimipaikka on Jyväskylässä. Katso toimiston ja henkilökunnan yhteystiedot täältä.

Tutustu Perhehoitoliiton sääntöihin tästä (pdf-tiedosto).

Kaikki yhdessä perhehoidon parhaaksi!

Perhehoitoliiton missiona on Kaikki yhdessä perhehoidon parhaaksi. Pyrimme olemaan helposti lähestyttävä ja kuunteleva asiantuntija, joka tukee kaikkia perhehoitoperheitä ja perhehoidon muotoja sekä vaikuttaa perhehoidon asemaan ja laatuun yhdessä perhehoidon eri osapuolten kanssa.

Tavoitteenamme on, että perhehoitajat ja Perhehoitoliiton työntekijät rakentavat yhdessä Perhehoitoliitosta yhteisön, joka tunnetaan ja jota perhehoitajat, perhehoidon toimijat ja muut sidosryhmät arvostavat. Liitto pyrkii kasvamaan ja vahvistumaan uudistumisen kautta, jotta perhehoitajat haluavat liittyä jäsenyhdistyksen jäseneksi ja osallistua aktiivisesti yhdistyksen toimintaan ja vapaaehtoistoimintaan.

PErhehoitoliiton arvot

• rohkeasti tilanteessa kuin tilanteessa perhehoidon parhaaksi
  • uudistumisen kautta kasvava ja vahvistuva liitto
  • asiantuntijana luotettu
  • yhdistävä joukkuepelaaja

Videolla toiminnanjohtaja Merja Lehtiharju kertoo Perhehoitoliiton toiminnan tärkeimmät periaatteet:

Perhehoitoliiton jäsenet

Perhehoitoliiton jäsenistön ytimen muodostavat 19 perhehoitajien yhdistystä ja sijaiskotinuorten yhdistys Sinut ry. Näissä oli vuoden 2023 lopussa lähes 4 000 jäsentä. Yhdistysten toiminnan tukeminen on yksi liiton perustehtävistä.

Lisäksi liiton varsinaisia jäseniä ovat kolme kunniajäsentä ja kumppanuusjäsenyhdistykset Auta Lasta ry ja SOS-Lapsikylä ry. Liitolla on myös neljä kannatusjäsentä. Lue lisää kannatusjäsenyydestä.

Liity jäseneksi

Perhehoitoyhdistykset, kumppanuusjäsenyydestä kiinnostuneet yhdistykset sekä kannatusjäsenyydestä kiinnostuneet yhteisöt ja yksityishenkilöt voivat hakea Perhehoitoliiton jäsenyyttä täyttämällä tämän lomakkeen.

Yksittäiset perhehoitajat voivat liittyä perhehoitoyhdistyksiin, jotka ovat Perhehoitoliiton jäseniä. Perhehoitoyhdistyksen jäsenyyttä haetaan suoraan kultakin yhdistyksiltä. Yhdistysten yhteystiedot ja jäsenhakulomakkeet löydät täältä.

Lahjoita Perhehoidon parhaaksi

Tue tärkeää työtämme perhehoidon ja kaikkien perhehoitoperheiden parhaaksi tekemällä lahjoitus Perhehoitoliitolle. Lisätiedot ja ohjeet löydät täältä.