Perhehoitoliiton historiaa

Perhehoitoliitto ry perustettiin vuonna 1983, eli se juhli 40-vuotista toimintaansa vuonna 2023. Liiton perustivat vuonna 1983 tuolloin olemassa olleet sijaisvanhempien alueyhdistykset Keski-Suomen Sijaisvanhemmat ry, Forssan Seudun Sijaisvanhemmat ry, Savonlinnan Seudun Sijaisvanhemmat ry sekä Uudenmaan Sijaiskotiyhdistys ry.

Järjestö syntyi Keski-Suomeen, koska alueella oli sijaishuollon ja perhehoidon osaamista. Perhehoitoa oli tutkittu Jyväskylän yliopiston tutkimushankkeessa ja ensimmäinen sijaisvanhempien yhdistys oli perustettu maakuntaan vuonna 1979. Liittoon kuuluu nykyään parikymmentä perhehoitoyhdistystä, joissa on yhteensä noin 4 000 jäsentä.

Perhehoidolla on pitkä historia, joka ulottuu aikoihin ennen hyvinvointiyhteiskuntaa. Vielä 1900-luvun alkuvuosikymmeninä yksityiset ihmiset pitivät huolta vähäosaisista pientä korvausta vastaan. Näiden kunnan elättien ja huutolaisten varjo vaikuttaa keskusteluun perhehoidosta vielä tänäänkin.

Nykyisen kaltainen perhehoito käynnistyi 1900-luvun alussa Sipoossa, jossa Nikkilän sairaalan mielenterveyskuntoutujia sijoitettiin yksityisiin koteihin. Sipoon lähistöllä toimii edelleen pieni määrä tämän toiminnan peruina aloittaneita perhekoteja.

Tänä päivänä perhehoitoa, sen toimivuutta ja laatua valvotaan enemmän kuin koskaan. Perhehoitajat valmennetaan tehtäväänsä ja perhehoidossa hoidettavien mielipiteitä kuullaan.