Somevaikuttaja Peppi Puljujärvi auttaa etsimään uusia sijaisvanhempia

Nainen hymyilee ja koskettaa hiuksiaan.
Peppi Puljujärvi on itse kasvanut sijaisperheessä. Yhteydet sijaisvanhempiin ovat säilyneet aikuisiälle asti.

Perhehoitoliitto koordinoi jälleen syksyllä 2024 Ajoissa kotiin -kampanjaa, jolla rekrytoidaan uusia sijaisvanhempia ja muita perhehoitajia sekä tiedotetaan perhehoidon monista mahdollisuuksista. Valtakunnallinen kampanja järjestetään jo 17. kerran.

Tämänvuotisen kampanjan suojelijaksi on lupautunut yrittäjä Peppi Puljujärvi. Hänet tunnetaan somevaikuttajana, ja hän on toiminut muun muassa muusikko Mikael Gabrielin managerina.

– Toivon, että voin osaltani olla auttamassa löytämään mahdollisimman paljon lisää perheitä sitä tarvitseville lapsille, hän sanoo.

Perhehoito on Puljujärvelle tärkeä ja henkilökohtainen asia: hänet otettiin huostaan alle kouluikäisenä vanhempiensa päihdeongelmien vuoksi ja sijoitettiin lastenkodin kautta sijaisperheeseen.

– Olen todella kiitollinen, että minut aikoinaan sijoitettiin. Koen sen olleen asia, joka ”pelasti minut”. Pidän edelleen yhteyttä sijaisvanhempiini, hän kertoo.

Aikuisiällä Puljujärvi on itsekin harkinnut sijaisvanhemmuutta. Hän myös haaveilee työskentelevänsä jonain päivänä sijoitettujen lasten ja nuorten parissa.

– Haluan luoda heille mahdollisimman paljon toivoa siitä, että kaikki on mahdollista. Me emme ole millään tapaa vähempiarvoisia, eivätkä vanhempiemme tai kenenkään muunkaan aikuisen tekemät ratkaisut elämässä määrittele meitä. Vain me määrittelemme itse itsemme, hän korostaa.

Ajoissa kotiin -kampanja järjestetään 9.–22.9.2024. Perhehoitoliitto kutsuu tuttuun tapaan hyvinvointialueita, järjestöjä ja perhehoitoa tuottavia yrityksiä mukaan toteuttamaan kampanjaa. Lisätietoa on luvassa Perhehoitoliiton kanavilla kevään ja kesän aikana.

Tutustu myös:

Avainsanat: , , , , , , ,