Voimauttavan valokuvan pioneeri Miina Savolainen suojelee Perhehoitoliiton Ajoissa kotiin -kampanjaa

Nainen kuvattuna puiden siimeksessä.
Miina Savolainen. Kuva: Anne Hämäläinen

Valtakunnallinen perhehoitajien rekrytointi- ja tiedotuskampanja Ajoissa kotiin järjestetään jälleen 5.–18.9.2022. Kyseessä on jo 15. kampanjakerta, ja teemana on tällä kertaa Voimaannu perhehoidossa.

Kampanjan suojelijaksi on lupautunut palkittu valokuvaaja, taide- ja sosiaalikasvattaja Miina Savolainen. Hänet tunnetaan parhaiten Maailman ihanin tyttö -taideprojektistaan, johon hän on valokuvannut helsinkiläisen lastenkodin tyttöjä eri vuosina ja dokumentoinut heidän kasvuaan.

Voimaannuttavista valokuvista on koottu kirja ja näyttelysarja, joka on kiertänyt myös maailmalla. Savolaisen valokuvia esiteltiin myös Perhehoito-lehdessä jo vuonna 2000. Kuvat olivat ensimmäisten joukossa avaamassa tilaa lastensuojelun asiakaslasten omalle äänelle, heidän katseessaan näkyvälle surulle, toivolle ja yhteyden janolle.

Miina Savolainen on myös Suomen Valokuvaterapiayhdistyksen jäsen. Hän on täydennyskouluttanut yli 3 000 hoito- ja opetusalojen ammattilaista soveltamaan voimauttavan valokuvan menetelmää asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä.

– Lapsen haavojen korjaantuminen edellyttää yhteisöä, jolla on keinoja ristiriitaisten tunteiden ymmärtämiseen sekä merkityksellisyyden ja yhteyden tunteiden vahvistamiseen. Voimauttavan valokuvan työote voi mullistaa perhehoitajan katsomisen tapaa, ja myös arkinen perhevalokuvaus voidaan valjastaa pienillä dialogisilla käytännöillä yhä paremmin perheen hyvinvoinnin hyväksi. Kampanjan suojelijana pyrin antamaan tähän konkreettisia vinkkejä, Savolainen kertoo.

”Lapsen haavojen korjaantuminen edellyttää yhteisöä, jolla on keinoja ristiriitaisten tunteiden ymmärtämiseen sekä merkityksellisyyden ja yhteyden tunteiden vahvistamiseen.”

-Miina savolainen

Ajoissa kotiin -kampanjaa koordinoi Perhehoitoliitto ry, ja se toteutetaan yhteistyössä kuntien, alueellisten sijaishuollon yksiköiden, järjestöjen ja perhehoitoa tuottavien yritysten kanssa. Kampanja näkyy erityisesti Perhehoitoliiton ja osallistujatahojen sosiaalisen median kanavilla.

Kampanjaan kuuluu myös tapahtumia ja tempauksia, joissa kerrotaan sijaisvanhemmuudesta ja muista perhehoidon muodoista. Perhehoitoliitto välittää tietoa kampanjatapahtumista sähköisissä viestintäkanavissaan ja Perhehoito-lehdessä ennen kampanjaa ja sen aikana sekä toimittaa osallistujille kampanjamateriaalia.

Vuonna 2021 Ajoissa kotiin -kampanjan suojelijana toimi ammattilaisjalkapalloilija Joona Toivio ja vuonna 2020 näyttelijä-ohjaaja Pamela Tola.

Avainsanat: , , , , , , , ,

Kommentoi artikkelia