Vaalilupaukset luupin alla: Näin puolueet lupaavat edistää perhehoitoa

On hämmästyttävää, etteivät kaikki eduskuntapuolueet ole tunnistaneet perhehoidon mahdollisuuksia erityisesti ikäihmisten hoivan järjestämisessä, Perhehoitoliiton Merja Lehtiharju, Maria Kuukkanen ja Anu Lehtosaari kirjoittavat.

Puolueiden logoja näkyy suurennuslasin läpi.

Tiedätkö, mitä henkilö ja hänen puolueensa, jota aiot äänestää, on valmis tekemään perhehoidon parhaaksi?

Kävimme läpi eduskuntapuolueiden vaaliohjelmat perhehoidon suurennuslasilla: mainitaanko ohjelmassa perhehoito, ja mitä sen kehittämiseksi luvataan tehdä? Laajensimme tutkailun alle lastensuojelulain uudistuksen, koska lastensuojelulakia uudistettaessa on tarkasteltava myös perhehoitolakia.

On hyvä huomata, että vaikkei jonkun puolueen vaaliohjelmassa mainittaisi perhehoitoa, siihen saatetaan viitata esimerkiksi tavoitteella välimuotoisen tai yhteisöllisen asumisen kehittämisestä.

Keskusta

• Koti- ja laitoshoidon väliin pitää saada lisää joustavuutta ja vaihtoehtoja, kuten palveluasumista ja perhehoitoa.
  • Keskusta on valmis lastensuojelulain uudistukseen.

Kristillisdemokraatit

• Uudistetaan lastensuojelulaki.
  • Lisätään perhehoitoa ja muita yhteisöllisiä asumismuotoja.

Sdp

• Omaishoito ja perhehoito tulee nähdä lisäresurssina, ei kustannuseränä. Tuetaan omaishoitajien jaksamista tarjoamalla esimerkiksi maksuttomia tukipalveluita ja perhehoitoa vapaiden mahdollistamiseksi.

Vasemmistoliitto

• Uudistetaan lastensuojelulaki. Lastensuojelun jälkihuolto on otettava mukaan lakisääteisen lastensuojelun sosiaalityöntekijän henkilöstömitoituksen piiriin.

Vihreät

• Uudistetaan lastensuojelulaki ja panostetaan erityisesti palveluihin, jotka auttavat päihteiden, rikollisuuden ja väkivaltaisuuden kanssa kamppailevia lapsia ja nuoria.

On hyvä, että nämä puolueet ovat huomioineet perhehoidon vaaliohjelmissaan.

Meitä hämmästyttää kuitenkin, että kaikki puolueet eivät ole tunnistaneet perhehoidon mahdollisuuksia erityisesti ikäihmisten hoivan järjestämisessä. Vielä on siis yhteistä tehtävää siinä, että perhehoito pysyy mielessä ja sen mahdollisuudet tunnistetaan lainsäädäntötyössä.

Pidetään valittuja kansanedustajia luupin alla ja varmistetaan, ettei perhehoito pääse unohtumaan!

Katso Perhehoitoliiton vaalitavoitteet vaalisivultamme.

Merja Lehtiharju on Perhehoitoliiton toiminnanjohtaja.

Maria Kuukkanen ja Anu Lehtosaari ovat Perhehoitoliiton kehittämispäälliköitä.

Avainsanat: , , , , , , , , ,