Perhehoitajien hyvinvointi- ja terveystarkastuksiin sisältyy valtavasti potentiaalia

Kun arkeaan lähtee pilkkomaan yhdessä sellaisen henkilön kanssa, joka ymmärtää arjen kokonaisuuden, hyvinvointia tukevia ratkaisuja saattaa löytyä yllättävistä paikoista.

Nainen istuu lääkärin vastaanotolla ja kirjoittaa paperille.

Perehdyin syksyn 2021 #tietoaperhehoidosta-kampanjan valmistelutohinoissa perhehoitajien hyvinvointi- ja terveystarkastuksiin. Näissä tarkastuksissa perhehoitajan hyvinvointia ja terveyttä tutkaillaan nimenomaan perhehoitajuuden kontekstissa – tehtävän vastuut, vaatimukset ja mahdollisuudet huomioiden. Tarkastuksiin liittyvä tieto tuli minulle uutena, ja jäin pohtimaan, miten paljon potentiaalia taitaen toteutettuihin tarkastuksiin sisältyykään.

Kukaan meistä ei elä tyhjiössä, vaan hyvinvointimme ja terveytemme rakentuu aina suhteessa elämäntilanteeseemme ja läheisiimme. Perhehoitaja kantaa vastuuta toisen ihmisen hoivasta ja huolenpidosta, samoin kuin jokainen perheellinen. Käytännössä tuo vastuu johtaa tilanteisiin, joissa joutuu tasapainoilemaan useamman ihmisen tarpeiden välillä, omat tarpeet tuolla samalla vaa’alla keikkuen.

Kun hankala tilanne perheessä väsyttää ja stressaa, yleispätevät neuvot oman jaksamisen huomioinnista, riittävästä levosta ja vapaa-ajasta saattavat vain lisätä vettä stressimyllyyn. Että pitäisi vielä ehtiä lenkillekin! Ja nukkuisihan sitä jokainen, jos pystyisi.

Perhehoidettavan tarpeet eivät myöskään häviä, vaikka perhehoitajan selkä kipeytyisi tai tenniskyynärpää ärtyisi. Jos arjen asettamia reunaehtoja ei tunnisteta, itsen huomiointi saattaa tuntua uupuvasta vain syyllisyyttä aiheuttavalta lisävaatimukselta, jolle stressaantunut mieli ei löydä toteuttamistapoja. Särytkään eivät katoa itsestään, jos ohjeistus oikeanlaiseen arjen vaatimukset huomioivaan kotihoitoon jää saamatta.

Perhehoitajalla on mahdollisuus saada tukea niillä hyvinvoinnin osa-alueilla, jotka juuri hänen elämäntilanteessaan asettavat haasteita.

Onkin käänteentekevää, pohditaanko hyvinvoinnin peruspalikoita suhteessa aitoihin arjen olosuhteisiin vai tarjotaanko yleispäteviä patenttiratkaisuja. Kun arkeaan lähtee pilkkomaan yhdessä sellaisen henkilön kanssa, joka ymmärtää tuon arjen kokonaisuuden, hyvinvointia tukevia ratkaisuja saattaa löytyä yllättävistä paikoista.

Aina ei itse näe metsää puilta, mutta ei näe toinenkaan, jos luulee puita pensaiksi. Kun hyvinvointi- ja terveystarkastukset hoitaa perhehoitajuutta tunteva terveydenhuollon ammattilainen, perhehoitajalla on mahdollisuus saada tukea niillä hyvinvoinnin osa-alueilla, jotka juuri hänen elämäntilanteessaan asettavat haasteita. Hyvin toteutetut tarkastukset ovat perhehoitajan oikeus!

Kirjoittaja on sosionomiopiskelija, joka suorittaa työharjoittelua Perhehoitoliitossa.

Avainsanat: , , , ,

Kommentoi artikkelia