Ajoissa kotiin -kampanja 5.–18.9.2022: Voimaannu kanssamme perhehoidosta!

Nainen pitelee käsissään sateenvarjoa ja katselee ylös. Taustalla näkyy puita.
Ajoissa kotiin -kampanjaa suojelee valokuvaaja Miina Savolainen. Kuva: Pirita Torvi.

Perhehoitoliitto järjestää 5.–18.9.2022 jo 15. kerran valtakunnallisen Ajoissa kotiin -kampanjan, jolla rekrytoidaan uusia perhehoitajia ja tiedotetaan perhehoidon mahdollisuuksista. Se toteutetaan yhteistyössä kuntien, alueellisten sijaishuollon yksiköiden, järjestöjen ja perhehoitoa tuottavien yritysten kanssa.

Kampanjan teemana on Voimaannu perhehoidossa. Kaikkien aiheesta kiinnostuneiden toivotaan jakavan perhehoitotietoutta aihetunnisteilla #AjoissaKotiin ja #VoimaannuPerhehoidossa.

Perhehoitoliitto järjestää Ajoissa kotiin -kampanjan, jolla rekrytoidaan uusia perhehoitajia ja tiedotetaan perhehoidon mahdollisuuksista.

Kampanjan suojelijana toimii palkittu valokuvaaja Miina Savolainen, joka tunnetaan parhaiten Maailman ihanin tyttö -yhteisötaideprojektista.

– Kuvat voivat olla perhehoitajalle keino olla läsnä vaikkapa muistisairaan ihmisen todellisuudessa. Kuvien kautta voidaan keskustella ja muistella yhdessä. Usein ihmiselämän avainkuva on se, jossa olemme isän tai äidin lähellä, esimerkiksi sylissä tai rakastavan katseen kohteena. Koskaan ei ole liian myöhäistä rakentaa sitä tarinaa uudelleen, Savolainen kertoo.

”Kuvat voivat olla perhehoitajalle keino olla läsnä vaikkapa muistisairaan ihmisen todellisuudessa.”

-Miina Savolainen

Perhehoitoliitto julkaisee kampanjan ajan Miina Savolaisen pohdintoja perhehoidosta, voimaantumisesta ja näkyväksi tulemisesta: joka arkipäivä 5.–18.9. puoliltapäivin julkaistaan Perhehoitoliiton sosiaalisen median kanavilla yksi videopostaus ja Perhehoitoliiton verkkosivuilla postauksen teemaa astetta syvemmälle vievä kirjoitus. Kirjoitukset ovat luettavissa Perhehoitoliiton verkkosivuilla 14.10.2022 asti.

Lue tästä linkistä Perhehoito-lehdessä 4/2022 julkaistu Miina Savolaisen haastattelu.

Uusia perhehoitajia tarvitaan lasten, aikuisten ja ikäihmisten hyvinvoinnin turvaksi

Vuoden 2021 lastensuojelutilaston mukaan Suomessa tehtiin viime vuonna lähes 1 600 uutta huostaanottoa ja vuoden lopussa huostassa oli yhteensä noin 9 400 lasta ja nuorta. Heistä runsaat 55 prosenttia asui sijoitettuina perhehoito- eli sijaisperheisiin.

Esimerkiksi Ahvenanmaalla perhehoitoperheissä asuu noin neljä viidestä huostassa olevasta lapsesta ja nuoresta ja Pohjois-Pohjanmaalla 70 prosenttia. Sen sijaan Päijät-Hämeessä ja Uudellamaalla perhehoidossa on alle puolet kaikista huostaanotetuista.

Vuonna 2021 kunnilla ja kuntayhtymillä oli toimeksiantosopimus runsaan 5 100 sijaisperheen kanssa. Sijaisperheitä tarvitaan jatkuvasti lisää. Vuodesta 2012 lähtien perhehoito on ollut huostaanotettujen ja muista lastensuojelusyistä kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten ja nuorten ensisijainen asumismuoto esimerkiksi laitossijoituksiin nähden.

Lastensuojelun asiakkaiden lisäksi perhehoitoa on tarjolla niille ikäihmisille, mielenterveyskuntoutujille ja kehitysvammaisille ihmisille.

Lastensuojelun asiakkaiden lisäksi perhehoitoa on tarjolla niille ikäihmisille, mielenterveyskuntoutujille ja kehitysvammaisille ihmisille, jotka tarvitsevat hoivaa tai huolenpitoa. THL:n tilastojen mukaan Suomessa oli vuonna 2021 perhehoidossa runsaat 1 900 ikäihmistä ja noin 1 200 vammaista ihmistä. He asuivat noin tuhannessa perhekodissa eri puolilla maata.

Perhehoitoliitto on koonnut osoitteeseen perhehoitajaksi.fi kattavasti tietoa eri perhehoidon muodoista kaikille perhehoitajuudesta kiinnostuneille. Sivustolta löytyy myös lisätietoa Ajoissa kotiin -kampanjasta ja siihen liittyvistä infotilaisuuksista.

Avainsanat: , , , , , , , ,