Sosiaalityöntekijöiden asiakasmäärien rajoitukset kirjattiin lakiin

Tasavallan presidentti allekirjoitti 22.12.2021 eduskunnan hyväksymän lakimuutoksen, jolla lastensuojelun vastuusosiaalityöntekijöiden asiakasmääriä rajataan portaittain. Lapsen asioista vastaavalla sosiaalityöntekijällä saa olla vuodesta 2022 lähtien vastuullaan enintään 35 lasta tai nuorta. Vuodesta 2024 lähtien enimmäismäärä laskee 30:een.

Perhehoitoliitto on tyytyväinen lakimuutokseen. Liiton poliittisiin tavoitteisiin kuuluu, että vastuusosiaalityöntekijän lapsiasiakkaiden maksimimäärä olisi 25.

Perhehoitoliiton poliittisiin tavoitteisiin kuuluu, että vastuusosiaalityöntekijän lapsiasiakkaiden maksimimäärä olisi 25.

Uudella henkilöstömitoituksella on tarkoitus vähentää sosiaalityöntekijän työkuormitusta ja näin parantaa sosiaalityöntekijän mahdollisuuksia perehtyä lapsen asioihin ja sosiaalityön tekemiseen lapsen edun mukaisesti.

Eduskunta on edellyttänyt, että hallitus seuraa ja arvioi lastensuojelun uuden henkilöstömitoituksen vaikutuksia lastensuojelupalvelujen ja muiden sosiaalihuollon palvelujen saatavuuteen ja toteuttamiseen sekä lapsen edun toteutumiseen ja ryhtyy arvioinnin pohjalta tarvittaessa toimenpiteisiin lainsäädännön muuttamiseksi.

Kunnat vastaavat vuoteen 2023 asti siitä, että lastensuojelulain mukaiset palvelut ovat saatavilla ja niiden järjestämiseen on riittävät voimavarat. Tämän jälkeen lastensuojelulain mukaisten palveluiden järjestämisvastuu siirtyy uusille hyvinvointialueille.

Avainsanat: , , , , ,