Perhehoitajien kuntoutus

Ilmakuvassa järvi- ja metsämaisemaa sekä hotelli.
Kruunupuiston kuntoutuskeskus ja hotelli sijaitsee Punkaharjun kansallismaisemassa Saimaan rannalla. Kuva: Kruunupuisto

KIILA-kuntoutus 2024–2025 kuntoutuskeskus Kruunupuistossa (kurssinumero 90446)

Kuntoutuskeskus Kruunupuisto järjestää yhteistyössä Kelan ja Perhehoitoliiton kanssa ammatillista työkykyä tukevan KIILA-kuntoutuksen toimeksiantosuhteisille perhehoitajille, joiden kykyä toimia tehtävässään heikentää olennaisesti jokin sairaus. Kuntoutus alkaa tilannearviolla elokuussa 2024 ja päättyy vuoden 2025 loppupuolella.

Kurssi on osallistujille maksuton. Kela maksaa kuntoutusjakson ajalta kriteeriensä mukaisesti kuntoutusrahaa.

Huom! Hakuaika on päättynyt.

Moniammatillista ja yksilöllistä kuntoutusta

Tavoitteena on parantaa kuntoutujan toimintakykyä ja mahdollistaa perhehoitajan tehtävässä jatkaminen. Kuntoutus muodostuu ryhmäjaksoista ja yksilöllisestä valmennuksesta. Niiden toteutuksesta vastaa moniammatillinen työryhmä, kuten työelämän asiantuntija, lääkäri, fysioterapeutti, psykologi ja terveydenhoitaja. Pyrkimyksenä on löytää toimivia ratkaisuja perhehoitajan tehtävään, tunnistaa keinoja kuormituksen vähentämiseksi, vahvistaa motivaatiota hyvinvoinnista huolehtimiseen ja rakentaa tukiverkostoja työkyvyn takaamiseksi kuntoutuksen jälkeen.

Kuntoutuksen aikataulu

Tilannearvio *:

12.–26.8.2024 (yksi käyntikerta ja yksi päivä tällä aikavälillä)

Ryhmäjaksot:

27.–30.8.2024 (4 vrk)

10.–14.2.2025 (5 vrk)

4.–7.8.2025 (4 vrk)

Yksilöllisen valmennuksen käyntikerrat *:

9.9.2024 – 1.8.2025 (1–5 kertaa tällä aikavälillä)

Päätösosa *:

8.8.–1.11.2025 (yksi käyntikerta tällä aikavälillä)

* = etäyhteysmahdollisuus

Kuntoutukseen hakeminen

(Katso ohje Kelan sivuilla.)

1. Ota yhteys terveydenhuoltoosi kuntoutustarpeen arvioimiseksi ja lääkärin B-lausunnon saamiseksi.

2. Täytä Kelan hakemus KU 101 ja KIILA-kuntoutuksen ammatillinen selvityslomake KU 200. Kirjaa hakemukseen kurssin numero 90446.

3. Toimita hakemus ja liitteet Kelaan viimeistään 21.6.2024 joko sähköisesti Oma Kela -palvelussa tai postitse:

Kela

00056 KELA

Vaihtoehtona yksilöllinen Kiila-kuntoutus

Vuoden 2020 alusta alkaen perhehoitajat voivat hakeutua myös muuhun Kiila-kuntoutusryhmään kuin perhehoitajille suunnattuun. Silloin hakija toimittaa suoraan Kelaan seuraavat hakemukset:

Kuntoutuja saa valita palveluntuottajan eli kuntoutuksen toteuttajan Kelan tarjoamista vaihtoehdoista.

Palveluntuottaja muodostaa hakijoista oman kuntoutusryhmän, joka pitää sisällään sekä yksilöllistä kuntoutusosuutta että ryhmämuotoista kuntoutusta.

Yksilöllisten KIILA-kurssien ajankohdat löytyvät palveluntuottajien www-sivuilta.