Sanna Kososesta Perhehoitoliiton kehittämispäällikkö

Nainen katsoo kameraan. Taustalla näkyy syksyistä luontoa.
Sanna Kosonen.

Perhehoitoliiton uudeksi aikuisten perhehoidon kehittämispäälliköksi on valittu Sanna Kosonen, 48. Hän aloittaa maaliskuun lopussa uuteen työhönsä perehtymisen tehtävää yli 20 vuotta hoitaneen Maria Kuukkasen johdolla. Kuukkanen jää eläkkeelle myöhemmin tänä vuonna.

Sanna Kosonen on tehnyt 26 vuoden uran Kiteen evankelisella kansanopistolla, jossa hänen työhönsä on sisältynyt paljon ikäihmisten perhehoidon kehittämistä, kouluttamista ja valmentamista. Viime vuodesta lähtien Kosonen on ollut virkavapaalla Kiteen opiston perhehoidon koulutuksen ja tuen koordinaattorin paikalta ja ollut projektipäällikkönä Pohjois-Savon hyvinvointialueella kehittämässä ikäihmisten kotiin vietäviä palveluita.

”Olen tosi innoissani uudesta työstäni Perhehoitoliitossa! Ikäihmisten perhehoito iski minuun todella lujaa heti, kun sitä alettiin juurruttaa Suomeen 2010-luvun alussa.”

-Sanna Kosonen

– Olen tosi innoissani uudesta työstäni Perhehoitoliitossa! Ikäihmisten perhehoito iski minuun todella lujaa heti, kun sitä alettiin juurruttaa Suomeen 2010-luvun alussa. Olen saanut tehdä siitä lähtien paljon yhteistyötä myös Perhehoitoliiton kanssa. Olen iloinen siitä, että saan jatkaa yhteistyötä myös edellisten työyhteisöjeni kanssa tämän tärkeän asian parissa, hän kertoo.

Perhehoito näkyväksi osaksi hyvinvointialueiden rakenteita

Sanna Kososen mukaan perhehoidon parhaisiin puoliin kuuluu, että se antaa ihmisille mahdollisuuden elää ihmisarvoista ja laadukasta arkea perheyhteisön jäsenenä niin pitkään kuin se katsotaan hänen parhaakseen. Hän korostaa perhehoidon tarjoavan lisäksi sekä ennaltaehkäisyä että hoitoa esimerkiksi yksinäisyyteen ja mielenterveyden ongelmiin niin ikäihmisille kuin muillekin perhehoidon kohderyhmille.

Kosonen muistuttaa, että perhehoidon tunnettavuuden eteen on tehty paljon hyvää työtä. Tekemistä riittää kuitenkin yhä, jotta perhehoito saadaan niin vahvasti osaksi hyvinvointialueiden rakenteita, ettei sitä voida ohittaa missään päin maata, kun mietitään ihmisten hoivan ja huolenpidon muotoja.

”Nyt on hyvä aika kehittää perhehoitoa, sillä ministeriötasolla asti on halua kehittää ikäihmisten välimuotoisia asumis- ja palvelumuotoja, joihin myös perhehoito kuuluu.”

-Sanna Kosonen

– Nyt on hyvä aika kehittää perhehoitoa, sillä ministeriötasolla asti on halua kehittää ikäihmisten välimuotoisia asumis- ja palvelumuotoja, joihin myös perhehoito kuuluu. Nyt kun perhehoidon järjestämisvastuu siirtyi hyvinvointialueille, perhehoidon vieminen palvelurakenteisiin on tavallaan helpottunut, kun sitä ei tarvitse koordinoida ja kehittää erikseen jokaisessa kunnassa tai kuntayhtymässä.

Kososen mukaan työnsarkaa on myös perhehoitajien aseman ja sosiaaliturvan edistämisessä. Esimerkiksi perhehoitajien tukimuodot ja palkkiot on saatava sellaisiksi, että ne vastaavat tehtävän vaativuutta ja tuovat riittävää turvaa.

– Kunhan nämä perusasiat ovat kunnossa ja asiakasohjaus saadaan kaikilta osin toimivaksi, halukkaita perhehoitoperheitä alkaa löytyä lisää ja saamme tätä upeaa resurssia käyttöön entistä enemmän, hän sanoo.

Kehittämistä, kouluttamista, neuvontaa ja vaikuttamistyötä

Sanna Kosonen on koulutukseltaan sairaanhoitaja, terveydenhoitaja ja muun muassa terveystiedon ja ensiavun kouluttaja. Hän on suorittanut myös ikäosaamisen kehittämisen ja johtamisen yamk-tutkinnon ja kouluttautuu parhaillaan työnohjaajaksi.

Kosonen asuu Kiteellä. Perheeseen kuuluu mies, neljä lasta, kissoja ja koira. Vapaa-ajallaan hän viihtyy luonnossa, pitää kasvihuonetta sekä harrastaa käsitöitä ja entisöintiä.

Perhehoitoliiton aikuisten perhehoidon kehittämispäällikön työnkuvaan kuuluu eri aikuisryhmien (ikäihmiset, vammaiset ihmiset ja mielenterveyskuntoutujat) sekä vammaisten lasten perhehoidon kehittämistä yhdessä perhehoitajien sekä alueellisten ja valtakunnallisten perhehoidon toimijoiden kanssa. Työ sisältää muun muassa perhehoitajien ja perhehoidon työntekijöiden kouluttamista, ohjausta ja neuvontaa sekä vaikuttamis- ja viestintätyötä.

Avainsanat: , , , , , ,